سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی

بیماری عصبی عضلانی شامل کدام نوع از بیماران است؟

بیماری عصبی عضلانی یا بیماری عصب و عضله و یا بیماری نوروماسکولار همان طور که از نام آن مشخص است شامل اختلالات رشته های عصبی و عضلات بدن می باشد. بیماری عصبی عضلانی بر اساس مکانیسم بروز بیماری، سن بروز، نوع وراثت و سیر پیشرفت بیماری به چند نوع تقسیم می شود: ۱- بیماری عضلانی یا میوپاتی، ۲- بیماری رشته های عصبی یا نوروپاتی، ۳- بیماری محل اتصال عصب و عضله یا نوروماسکولار.

بعضی از انواع شایع بیماری عصبی عضلانی کدامند؟

انواع شایع بیماری عصبی عضلانی عبارت است از:

shutterstock_177702278

جدیدترین درمان بیماری عصبی عضلانی چیست؟

امروزه سلول درمانی و ژن درمانی به عنوان جدیدترین درمان بیماری عصبی عضلانی مطرح می باشند. انواع روش های ژن درمانی در دیستروفی عضلانی دوشن در حال انجام است که عمده این درمان ها بسیار گران بوده و اغلب میزان اثر آنان نیز تبدیل نوع شدیدتر بیماری یعنی دیستروفی دوشن به نوع خفیف تر به نام دیستروفی بکر می باشد.

میزان تأثیر سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی چقدر است؟

تحقیقات زیادی درباره میزان تأثیر سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی  انجام شده است. از مدت ها قبل به سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی به عنوان یک درمان طولانی مدت توجه شده است. استفاده از سلول های بنیادی در بیماری هایی که درمان دیگری وجود ندارد، به کار می رود و سلول های بنیادی با قابلیت خاص خود می توانند جایگزین سلول های حاوی پروتئین های ناقص بیمار شوند. در یک بررسی کارآزمایی بالینی با تزریق سلول های بنیادی مزانشیمال به داخل کانال نخاعی بیماران مبتلا به بیماری اِس اِم اِی(SMA) عملکرد حرکتی و کیفیت زندگی این بیماران بهبودب قابل توجهی داشته است. بررسی های متعدد دیگری نیز درباره اثر تزریق سلول های بنیادی مزانشیمال برای درمان انواع دیستروفی عضلانی انجام شده است که به نظر می رسد این نوع از سلول های بنیادی ضمن عوارض کمتر اثر درمانی بهتری در بیماران مبتلا به انواع بیماری عصبی عضلانی  دارد.

2

روش تزریق سلول بنیادی برای سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی چگونه است؟

تزریق وریدی : در این روش همانند درمان لوکمی با سلول های بنیادی ، تزریق وریدی سلول های بنیادی انجام می شود. حسن این روش نیاز کمتر به تزریق مکرر و هزینه کمتر آن است، البته میزان موفقیت سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی از طریق تزریق وریدی سلول های بنیادی ارتباط مستقیمی با میزان توانایی این سلول ها برای حرکت از خون به عضلات دارد .

تزریق داخل عضلات مبتلا : وقتی سلول های بنیادی به داخل عضلات مبتلا تزریق می شوند، مطمئن هستیم که سلول های بنیادی به محل مورد نظر رسیده اند ولی این روش گران بوده و زمانبر می باشد، زیرا برای سلول درمانی در بیماری عصبی عضلانی، لازم است که به همه عضلات بدن تزریق سلول های بنیادی انجام گیرد .

تزریق داخل نخاعی : از این نوع از تزریق سلول های بنیادی که به نام تزریق اینتراتکال هم نامیده می شود معمولا برای سلول درمانی مبتلایان به بیماری اِس اِم اِی(SMA) استفاده می شود.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار