تشنج نوزاد

تشنج نوزادی

تشنج نوزاد درچه سنی اتفاق می افتد؟

به هرگونه تشنج در بیست و نه روز اول بعد از تولد، تشنج نوزاد گفته می شود.

علایم تشنج نوزاد چیست؟

تشنج نوزاد ممکن است به صورت های زیر بروز کند:

انحراف چشمها(سیاهی چشم) به سمت بالا/چپ یا راست و یا اینکه نوزاد برای چند لحظه به یک نقطه خیره شود.

تشنج نوزاد گاه بصورت حرکات غیر ارادی در اعضای بدن کودک که ممکن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیرکند ایجاد می شود.این حرکات بصورت سفتی اندام یا دست و پازدن، حرکاتی شبیه پدال زدن یا حرکات لرزشی و تکان دهنده در یک و یا چند اندام اتفاق می افتد.

اشکال در تنفس نوزاد بصورت قطع تنفس و سیاه شدن اطراف دهان یا اشکال در ضربان قلبی نوزاد به شکل افزایش ناگهانی ضربان قلبی نیز ممکن است بعلت تشنج نوزاد باشد.

علت بروز تشنج نوزاد چه هستند؟

شایعترین دلیل برای تشنج نوزادی اشکال در اکسیژن رسانی به مغز نوزاد می باشد.اغلب نوزاد قبل از تولد بعلل مختلفی مانند اشکال در خونرسانی جفت از مادر به جنین دچار مشکل اکسیژن رسانی به مغز می شوند.

دلایل دیگر تشنج نوزادی شامل خونریزی داخل مغزی، عفونتهای داخل رحمی، اختلال در ساختمان مغزی نوزاد، کمبود قند و یا کلسیم خون هستند.

اگر بیماری دچار تشنج نوزاد باشد چه اقدامات تشخیصی لازم است؟

بیمار مبتلا به تشنج نوزاد لازم است تحت نظر پزشک اعصاب کودکان مورد معاینه قرار گیرد.متناسب با شرح حال بیمار بررسی های تشخیصی شامل نوار مغز، ام آر آی مغز، بررسی آزمایشگاهی شامل بعضی آزمایشات بیماریهای ارثی و متابولیک ضروری است.

آینده بیماران با تشنج نوزاد چگونه است؟

در پیش بینی آینده بیماران مبتلا به تشنج نوزاد علت اولیه ای که موجب تشنج شده است، بسیار مهم است.اگر علت اولیه تشنج نوزادی عارضه عمده ای در مغز نوزاد ایجاد نکرده باشد در بیش از نیمی از این بیماران آینده کودک بسیار خوب بوده و مشکلی نخواهند داشت.