اوتیسم در کودکان

اوتیسم در کودکان اولین بار چگونه گزارش شده است؟

اولین بار آقای کانر در سال ۱۹۴۳ چند کودک با علایم اشکال در ارتباط با دیگران و عدم توانای تکلم و یا گفتار نامفهوم را بعنوان اوتیسم در کودکان تعریف نمود. اوتیسم کودکان شامل یک طیفی از تأخیر تکامل رفتاری کودک می باشد. در واقع در اوتیسم کودکان، کودک به شدت درونگرا بوده و به ندرت برای افراد محیط بیرون در فعالیتهای روزمره خود نقشی در نظر می گیرد.

1

علت بروز اوتیسم در کودکان چیست؟

دلایل مختلفی مبنی بر نقش زمینه ژنتیک در بروز اوتیسم کودکان وجود دارد.بطوریکه در خانواده ای که یک بیمار مبتلا به اوتیسم کودکان وجود دارد احتمال ابتلای فرد دیگر بمیزان نه درصد بیشتر می شود. در بررسی های انجام شده تعداد سلولهای پورکنژ در مخچه بیمار مبتلا به اوتیسم کمتر از کودکان دیگر است. بعضی از اختلالات کروموزومی، کم کاری تیروئید، مسمومیت مادر حین بارداری با بعضی داروها و ابتلا به بعضی عفونتها با بروز  اوتیسم کودکان ارتباط دارد.

در دوره شیرخوارگی بیماری اوتیسم در کودکان چه تظاهراتی دارد؟

بیمار مبتلا به  اوتیسم تکامل حرکتی نرمال و طبیعی دارد. در یک سال اول عمر اوتیسم کودکان به صورت عدم توجه شیرخوار به اشیاء جامد و اسباب بازی، عدم علاقه به در آغوش گرفته شدن و تمایل به تنهایی نمایان می شود. در سال دوم عمر حساسیت شدید نسبت به محرکهای بینایی، شنوایی، حرکتی و لمسی علامت اوتیسم کودکان خواهد بود.

2

وقتی به سال سوم عمر می رسیم، رفتارهای تکراری و کلیشه ای، عدم خلاقیت در رفتار، عدم ارتباط چشمی با دیگران و عدم تمایل به بازی با اسباب بازی و انداختن آنها وقتی در دستشان بگذارند، تظاهر اوتیسم کودکان هستند. در این سن کوبیدن سر، راه رفتن روی پنجه، حرکات چرخیدن و بازی تکراری با دست و گوش در اوتیسم دیده می شوند. مشکلات گفتاری اوتیسم کودکان بصورت عدم توانایی کامل تکلم کودک، اشکال در برقراری ارتباط بوسیله اشاره کردن و تکرار کلمات دیگران می باشد. حدود یک سوم موارد اوتیسم کودکان نمی توانند تکلم ارتباطی طبیعی داشته باشند.

بررسی های لازم برای تشخیص اوتیسم در کودکان چه هستند؟

در صورتی که در بیمار مبتلا به اوتیسم اختلالات و ناتوانی شدید عصبی وجود داشته باشد، لازم است تصویربرداری مغزی انجام شود. انجام نوار مغز در صورتیکه شک به تشنج توصیه می شود زیرا حدود یک سوم موارد اوتیسم کودکان دچار حملات تشنج هستند. اندازه گیری سطح خونی سرب و سرولوپلاسمین در موارد پیشرونده اوتیسم کودکان باید اندازه گیری شود.

9

درمان اوتیسم در کودکان چیست؟

امروزه از روشهای مختلف دارودرمانی و نیز رفتاردرمانی با کاردرمانی ذهنی و آموزش مهارتهای ارتباطی برای درمان اوتیسم کودکان استفاده می شود. بیمار مبتلا به اوتیسم کودکان اگر قبل از پنج سالگی شروع به صحبت کند و هوش کودک  نرمال داشته باشد، پیش آگهی بسیار خوبی خواهد داشت.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار