تشخیص اوتیسم

اوتیسم چه بیماری است؟

اوتیسم بیماری پیچیده ای است که یک نوعی از اختلال تکامل در سیستم عصبی روانی کودکان است که در این بیماری کودک مراحل تکاملی را مانند همسالان خود طی نمی کند. درکودکان مبتلا به بیماری اوتیسم توانایی های ارتباطی از قبیل توانایی سخن گفتن و رابطه با دیگران دچار مشکل می شود.

علائم بیماری برای تشخیص اوتیسم چیست؟

کودکان مبتلا به اوتیسم یا تکلم ندارند یا دچار تأخیر تکلم هستند اما اگر کلام هم داشته باشند معنی دار نیست و کلام دیگران را کپی می کنند. در اوتیسم کودکان، بیمار خود را با نام صدا می زند و از ضمیر من استفاده نمی کند. ارتباط کودک مبتلا به اوتیسم یکطرفه است و فقط به علایق خود توجه دارد. این کودکان به لبخند یا خستگی دیگران توجهی ندارند و نمی توانند با دیگران ارتباط برقرارکنند. کودکان معمولاً بعد از چند دقیقه از بازی با یک اسباب بازی به سراغ بازی دیگری می روند ولی کودک مبتلا به اوتیسم ساعت ها با یک وسیله بازی می کند. کودکان مبتلا به اوتیسم به چرخیدن یا به وسایلی مثل پنکه و لباسشویی که می چرخند علاقمند هستند و ممکن است خود را با تماشای آنها سرگرم کنند. در اوتیسم کودک ارتباط چشمی با والدین یا دیگران ندارد.

آیا بیماری اوتیسم همیشه به یک شکل بروز می کند؟

آنچه  در تشخیص اوتیسم جالب و مهم است این است که این بیماری به چندین شکل از علائم بروز می کند. یعنی اینگه نوع علائم اوتیسم کودکان، یکسان نیست و این بیماری طیفی از علائم دارد. در طیف تشخیص اوتیسم یک بیمار ممکن است در انتهای خفیف و بیمار دیگر در انتهای شدید طیف قرار گیرد. البته بررسی های متعدد نشان می دهد که اغلب بیماران مبتلا به اوتیسم در میانه طیف و از نوع علائم متوسط هستند.

مثال چند شکلی بودن بیماری اوتیسم اینکه ناتوانی کلامی و مشکلات شناختی در برخی از این بیماران بسیار شدید است، حال ‌آنکه برخی دیگر دارای نبوغ ذهنی و استعداد بسیار بالایی هستند. به بیانی دیگر، کودکان اوتیستیک اصطلاحاً غیر‌کلامی هستند. در یک سر طیف بیماری اوتیسم، ضریب هوشی زیر ۴۰ و در سر دیگر آن افراد بسیار نابغه با توانایی‌های هوشی بالا هستند، گرچه دارای نقص در تعاملات اجتماعی و ارتباطی می‌باشند.  اوتیسم، یک اختلال رشد عصبی بسیار پیچیده است که به طور طبیعی، از بدو تولد خودش را نشان می‌دهد و  به همین دلیل، اغلب والدین در دوسال اول زندگی، هنگامی که کودک شروع به رشد شخصیتی می‌کند، متوجه آن می‌شوند.

از چه سنی تشخیص اوتیسم امکانپذیر است؟

تشخیص اوتیسم بر اساس علائم بیماری و با اخذ شرح حال و معاینه کودک توسط پزشک اعصاب کودکان امکانپذیر است. مطالعات متعدد نشان می دهد کمترین سنی که می توان اوتیسم را تشخیص داد در سن ۲ تا ۳ سالگی است.

مطالعات تشخیصی ضروری برای تشخیص اوتیسم چه هستند؟

در بیماران مبتلا به اوتیسم در بیش از ۳۰ درصد موارد حین ثبت نوار مغز امواج صرعی مشاهده می شود درحالی که بیمار اصلاً تشنج نداشته است. مطالعات متعدد نشان می دهد که بیشر موارد این امواج صرعی در ناحیه تمپورال مغزی مشاهده شده است. بنابراین انجام نوار مغز کودکان یکی از اقدامات تشخیصی ضروری در بیماران مبتلا به علائم مشکوک به اوتیسم است.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار