نوار مغز در کودکان

نوار مغز در کودکان چیست؟

نوار مغز ثبت فعالیت الکتریکی مغز انسان از روی پوست سر می باشد. نوار مغز کودکان یک روش تشخیصی است که برای ارزیابی تشنج، سردرد، گیجی، اختلال هوشیاری، ضربه به سر و هر حالتی که باعث اختلال مغزی شود بکار می رود.مهمترین کاربرد نوارمغز برای تشخیص و پیگیری بیماری صرع در کودکان است.

Screenshot008

نوار مغز به کودک آسیب نمی رساند:

نوار مغز فقط یک دستگاه گیرنده می باشد که اشعه مضر برای کودک نداشته و هیچ آسیبی به فرزند عزیزتان نمی رساند.

داروهای ضد تشنج خود را قبل از گرفتن نوار مغز در کودکان قطع  نکنید:

قطع ناگهانی داروهای ضد تشنج بسیار خطرناک می باشد.گاه با قطع سریع داروی ضد تشنج، حمله طولانی و شدید تشنج اتفاق می افتد.

بیماری تب دار باعث بروز تغییرات غیرطبیعی در نوار مغز کودکان می شود:

به همین دلیل اغلب زمان نوار مغز را بعد از مرحله حاد بیماری تب دار یا سرماخوردگی در نظر می گیرند.

قبل از انجام نوار مغز کودک را خسته و کم خواب نگهدارید:

خستگی و کم خوابی باعث می شود کیفیت بررسی نوار مغز کودکان بهتر شود و کودک نیاز کمتری به مصرف داروی خواب آور دارد و زودتر به خواب می رود و هم اینکه در کم خوابی نوار مغز موج های غیر طبیعی مغزی را بهتر نشان می دهد.

 بهتر است کودک حین انجام نوار مغز خواب باشد:

در صورت عدم کنترل حرکات بدن یا حرکات چشم کودک،نوار مغز کودکان دچار مشکل می شود.بنابراین در کودکانی که نمی توانند حرکات خود را کنترل نمایند باید در خواب از آنها نوار مغز گرفت،به همین دلیل با تجویز پزشک اعصاب کودکان  از داروی خواب آور استفاده می شود.

برای کمک به خوابیدن  کودک از داروی خواب آور استفاده می شود:

برای آرامش و خوابیدن کودک از داروئی به نام کلرال هیدرات استفاده می شود که بر اساس سن و وزن کودک در واحد نوار مغز کودکان در اختیارتان قرار می گیرد.

سکوت و آرامش در حین گرفتن نوار مغز کودکان مهم است:

ایجاد هر گونه صداهای بلند و زنگ موبایل ممکن است باعث ایجاد پارازیت در نوار مغز گردد.

 آیا نوار مغز طبیعی، رد کننده ی تشنج است؟

خیر،گاه کودک تشنج دارد ولی نوار مغز طبیعی است زیرا تشنج بصورت حمله ای بروز می کند.یعنی ممکن است حین انجام نوار مغز حمله تشنجی اتفاق نیافتد.

آیا برای انجام نوار مغز کودکان آمادگی و شرایط خاصی لازم است؟

در بسیاری از موارد برای انجام نوار مغز نیازی به آمادگی خاصی نمی باشد فقط روز قبل باید کودک را استحمام نمائید.گاهی پزشک اعصاب کودکان توصیه می کند که کودک چند ساعت نخوابد و در شرایط کم خوابی برای انجام تست مراجعه کند.این حالت باعث می گردد که اختلال به طور واضح تری در نوار مغز خود را نشان دهد.

نوار مغز کودکان چگونه انجام می شود؟

Screenshot009

در حالی که کودک روی تخت خوابیده است ،الکترودهای کوچکی به سر وصل می شود.برای انجام این تست ،سر باید کاملاً تمیز بوده و چرب نباشد.ممکن است از ژل مخصوص در محل اتصال الکترود استفاده شود تا امواج مغزی به راحتی دریافت شوند و بر روی کاغذ ثبت شوند.اگر کودک قادر به همکاری باشد بهتر است که چشم ها را کاملاً ببندد و پلک نزند و آب دهان را به آرامی فرو دهد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار