دور سر بزرگ

مایع مغزی نخاعی چیست؟

در اطراف مغز و نخاع مایع مغزی نخاعی وجود دارد این مایع توسط سلولهای بطنهای مغزی ترشح شده و با گردش در بین فضاهای بطنهای مغزی توسط سلولهای پرده مننژ اطراف مغز جذب می شود.همواره بین میزان ترشح و جذب این مایع تعادل وجود دارد.وقتی میزان ترشح این مایع بیشتر شود و یا در جذب این مایع اختلال ایجاد شود، حجم مایع مغزی نخاعی افزایش پیدا می کند به آن هیدروسفالی گفته می شود.


Screenshotبر اساس علت چند نوع هیدروسفالی وجود دارد؟

هیدروسفالی به دو نوع کلی مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود.هیدروسفالی مادرزادی یعنی از حین تولد نوزاد به این بیماری مبتلا است ولی در نوع هیدروسفالی اکتسابی نوزاد حین تولد سالم بوده و بعدها به آن مبتلا می شود.

علت بروز هیدروسفالی مادرزادی چیست؟

هیدروسفالی مادرزادی بعلل ژنتیک و یا بعلت وجود عفونت مغزی و یا خونریزی مغزی جنین در دوران بارداری بوجود می آید.

Screenshot001

هیدروسفالی اکتسابی چه عللی دارد؟

انواع عفونتهای داخل مغزی، تومور مغزی و خونریزی داخل مغزی با ایجاد مشکل در جذب مایع مغزی نخاعی و یا با ایجاد انسداد در مسیر گردش مایع مغزی نخاعی موجب بروز هیدروسفالی می شوند.

علایم هیدروسفالی مادرزادی و اکتسابی چه هستند؟

هیدروسفالی تواند علایم حاد یا مزمن داشته باشد.در نوع حاد هیدروسفالی علایم بصورت افزایش اندازه دورسر، بی قراری شدید بعلت افزایش شدید فشار داخل مغزی، برجسته شدن عروق وریدی روی پوست سر و انحراف چشمها به پایین اتفاق می افتد.

اقدامات درمانی برای هیدروسفالی حاد چه هستند؟

وقتی علایم هیدروسفالی حاد وجود داشته باشد بیمار باید توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ویزیت شود و بعد از انجام تصویربرداری اورژانسی مغزی جهت اقدامات جراحی تصمیم گیری شود.

Screenshot002

چه نوع اقدامات جراحی برای ترمیم هیدروسفالی وجود دارد؟

در جراحی کودک مبتلا به هیدروسفالی ابتدا عللی مانند تومور یا خونریزی مغزی خارج می شوند.برای ترمیم هیدروسفالی با ایجاد ارتباط میان مایع مغزی نخاعی و مایع اطراف شکم و یا مایع اطراف قلب حجم اضافه این مایع تخلیه خواهد شد.ولی این روش نیازمند پیگیری های مداوم بیمار می باشد زیرا این ارتباط ایجاد شده می تواند توسط عوامل میکروبی دچار عفونت و عوارض شود.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار