تومور مغزی در کودکان

تومور مغزی

داستان یک بیمار :

یک روز سرد زمستانی وقتی تازه به بیمارستان کودکان بهرامی آمده بودم، مادر و پسری آمده بودند که مادر از سردرد شدید پسرش شکایت داشت. داستان این پسر ما اینطوری بود که از سه ماه قبل سردرد شدید در پشت سرش داشت و این سردرد بیشتر صبح ها بعد از بیدارشدن اتفاق می افتاد. نکته جالب این بود که بعد از سردرد استفراغ داشت و با استفراغ سردردش بهتر می شد. او را معاینه کردم و در معاینه علایم افزایش فشار مغزی داشت. پسر را بستری کرده و درخواست ام آر آی مغزی دادم که در تصاویر مغزی او تومور مغز تشخیص داده شد.

Screenshot003

تومور مغزی در کودکان چیست؟

تومور مغز یعنی رشد سلولهای اضافی بصورت یک توده غیرطبیعی در مغز که امکان دارد خوش خیم یا بدخیم باشد.

علایم تومور مغزی در کودکان چگونه است؟

مهمترین علامت تومور مغز، سردرد است.در بیشتر موارد سردرد به گونه ای است که بیمار برای اولین بار آن را تجربه می کند و کیفیت آن با سردردهای معمول متفاوت است. علایم دیگر تومور مغز در کودکان شامل استفراغ مداوم،دوبینی و تاری دید، اختلال در راه رفتن یا صحبت کردن، عدم تعادل و تلو تلو خوردن، ضعف ناگهانی و تشنج می باشند.

آیا تومور مغزی در کودکان شایع است؟

در سنین مختلف شیوع مختلفی از تومور مغز وجود دارد. آنچه که مهم است اینکه در کودکان اغلب موارد تومور مغزی بدخیم می باشند.

Screenshot

راههای تشخیص تومور مغزی در کودکان چگونه است؟

هرگاه کودک عزیزتان به هرکدام از علایم بالا گرفتار شد حتما به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه نمایید. با معاینه کودک و در صورت نیاز انجام تصویربرداری مغزی بصورت ام آرآی مغزی تومور مغز تشخیص داده می شود.

Screenshot002

درمان تومور مغزی در کودکان چگونه انجام می شود؟

برای درمان تومور مغز از روش جراحی مغز استفاده می شود که با تجهیزات خاص و توسط سرویس جراحی اعصاب انجام می شود. همچنین در صورتیکه تومور مغز بدخیم باشد از روش درمانی شیمی درمانی نیز استفاده می شود.