فلج مغزی کودکان

فلج مغزی

فلج مغزی کودکان چیست؟
فلج مغزی یعنی آسیب در سیستم اعصاب مرکزی (مغز) که موجب فلج(عدم کنترل) عضلات ارادی کودک  و تاخیر تکاملی می شود.
آیا فلج مغزی کودکان فقط مشکلات حرکتی ایجاد می کند؟
خیر، کودکی که مبتلا به فلج مغزی است ممکن است دارای مشکلات دیگری مانند  تاخیر تکاملی، ناتوانی های ذهنی، هوشی، گفتاری، ادراکی، حسی و حتی تشنج نیز داشته باشد.

فلج مغزی کودکان به چه علت ایجاد می شود؟
علل مختلف قبل و بعد از تولد موجب فلج مغزی می شوند.مشکلات قبل از تولد مانند جدا شدن زودرس جفت، قطع اکسیژن رسانی به جنین٬ تولد زودرس، وزن کم حین تولد، خونریزی درون جمجمه و کاهش شدید قند خون در ایجاد  فلج مغزی اهمیت بیشتری دارند.عفونت های مغزی، ضربه مغزی، زردی نوزادی و تشنج نوزادی پس از تولد نیز در بروز فلج مغزی نقش دارند.

• علل قبل از تولد فلج مغزی کودکان : اینها عللی هستند که در زمان جنینی موجب میشوند مغز به درستی تشکیل نشود. بسیاری از بیماری های ژنتیکی و یا بعضی عفونت های ویروسی مادر در زمان بارداری از این دسته اند
  • علل حین تولد فلج مغزی کودکان : اینها عللی هستند که در زمان زایمان موجب نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد شده و آسیب غیر قابل جبرانی به آن وارد میکنند
  • علل بعد از تولد فلج مغزی کودکان : عللی مانند عفونت های مغز، نرسیدن اکسیژن برای مدتی به مغز، خونریزی مغزی (به علت ضربه مانند تصادف، افتادن بچه به زمین یا دیگر ضربات به سر بچه) میتوانند بعد از تولد بچه و زمانی هنوز مغز بچه بسیار آسیب پذیر است به آن صدمات غیر قابل بازگشت وارد کنند.

بیمار مبتلا به فلج مغزی کودکان چه مراقبتهایی نیاز دارد؟
کودکی که دچار مشکلات حرکتی بوده و پزشک اعصاب کودکان بر اساس معاینه بالینی و تصویربرداری مغزی تشخیص فلج مغزی را برای او مطرح نموده است نیازمند روشهای تغذیه ای مناسب، کاردرمانی و گفتاردرمانی می باشد.

آینده بیمار مبتلا به فلج مغزی کودکان چگونه است؟
بسیاری از کودکان مبتلا به بیماری فلج مغزی دچار نوع خفیف این بیماری هستند که با انجام مراقبتهای معمول در خانه قابل نگهداری هستند و حتی بعضی از آنها دارای هوش بالا و قابلیتهای فوق العاده هستند.