نوارمغز کودکان و سوالات والدین

نوار مغز در کودکان چه کاربردی دارد؟

نوار مغز کودکان روشی تشخیصی است که برای بررسی عملکرد مغز کودکان انجام می شود. ارتباطات سلول ها یا نورون های مغزی بوسیله یک سری پالس ها یا پتانسیل های الکتریکی عصبی انجام می شود که باعث سیگنال های الکتریکی مغز می شود. این سیگنال ها که امواج مغزی نامیده می شود از طریق پوست سر قابل ثبت می باشد. دستگاه نوار مغزی این عمل را می توان انجام دهد و به پزشک کودک شما کمک می کند که امواج مغزی کودک را با حرکات و یا رفتارش مورد بررسی قرار دهد.

علائم تشنجی در کودک

آیا دستگاه نوار مغز کودکان امواج یا اشعه مضر دارد؟

بسیاری از والدین وقتی برای انجام نوار مغز مراجعه می کنند، نگران هستند و می پرسند که آیا نوار مغز اشعه مضر ندارد؟ دستگاه نوار مغز کودکان فقط یک دستگاه گیرنده می باشد که اشعه مضر برای کودک نداشته و هیچ آسیبی به فرزند عزیزتان نمی رساند. برای ثبت امواج الکتریکی مغز از دستگاه نوار مغز استفاده می شود که انواع ۸، ۱۶ و ۳۲ کاناله آن وجود دارد. سپس الکترودهایی بر روی پوست سر بیمار نصب می شود و این الکترودها که از صفحات کوچک فلزی تشکیل شده و به سیم‌های باریکی متصل هستند. این الکترودها شارژهای الکتریکی کوچکی را که در اثر فعالیت سلول‌های مغزی تشکیل می‌شوند، آشکار می‌کنند. این شارژهای الکتریکی توسط دستگاه تقویت شده و سپس به صورت منحنی‌هایی روی صفحه نمایشگر یا روی نوارهای کاغذی به نمایش در می‌آیند.

نوارمغز کودکان

برای چه بیماری های نوار مغز کودکان لازم است؟

مهمترین بیماری که نیازمند تشخیص به وسیله نوار مغز کودکان دارد، تشنج یا بیماری صرع می باشد. بیشترین علت انجام نوار مغز کودکان بررسی و تشخیص انواع اختلالات تشنجی در کودکان است. بیماری های دیگر مغز و اعصاب کودکان که نوار مغز یک روش تشخیصی مهم در آنها است عبارت است از: سردرد، سرگیجه، میگرن، اختلال هوشیاری، اختلال تمرکز و بیش فعالی، اختلال ارتباطی و اوتیسم، ضربه به سر و هر حالتی که باعث اختلال مغزی شود بکار می رود.

نوارمغز کودکان

نکاتی که والدین قبل از مراجعه برای انجام نوار مغز کودکان باید بدانند چیست؟

والدین باید بدانند که قطع ناگهانی داروهای ضد تشنج حین مراجعه برای انجام نوار مغز کودکان بسیار خطرناک می باشد. گاه با قطع سریع داروی ضد صرع، حمله طولانی و شدید تشنج اتفاق می افتد. نکته مهم دیگر اثر تب و التهاب بر روی امواج مغزی است،  به همین دلیل اغلب زمان نوار مغز کودکان را بعد از مرحله حاد بیماری تب دار یا سرماخوردگی در نظر می گیرند.

نوارمغز کودکان

بهترین وضعیت برای انجام نورا مغز کودکان چیست، خواب یا بیداری؟

خستگی و کم خوابی باعث می شود کیفیت بررسی نوار مغز کودکان بهتر شود و کودک نیاز کمتری به مصرف داروی خواب آور دارد و زودتر به خواب می رود و هم اینکه در کم خوابی نوار مغز موج های غیر طبیعی مغزی را بهتر نشان می دهد. سکوت و آرامش در حین گرفتن نوار مغز کودکان مهم است؛ ایجاد هر گونه صداهای بلند و زنگ موبایل ممکن است باعث ایجاد پارازیت در نوار مغز گردد.

نوروفیدبک

نوار مغز سه بعدی یا نقشه مغزی چیست؟

در بعضی از بیماری ها مانند بیش فعالی، اختلالات یادگیری، اختلال توجه و تمرکز، اضطراب و افسردگی و اختلالات ارتباطی مانند اوتیسم، بررسی و تحلیل فراوانی امواج مختلف مغزی بسیار مهم است. الکتروانسفالوگرافی کمی (Quantitative Electro Encephalo Graphy) یا QEEG وسیله ای برای ارزیابی و اندازه گیری امواج مغزی و خصوصیات مربوط به آنها در این بیماری ها است. در QEEG، امواج مغزی در حالت های مختلف چشم بسته، چشم باز و انجام یک تکلیف شناختی مانند خواندن،ثبت کرده ،سپس این امواج بوسیله کامپیوتر، بر حسب فرکانس تفکیک شده و بر اساس شدت فعالیت در رنگ های مختلف نمایش داده می شوند. مطابق با مطالعاتی که صورت گرفته اندازه امواج مختلف در مغز دارای استاندارد و حد نرمالی است که تنها براساس جنس و سن تغییر می کند. به این معنی که برای داشتن عملکرد مناسب، هریک از امواج در فرد با مقادیر نرمال مشخص می شود کدام یک از امواج و در کدام نقطه از سر دارای فعالیت نامناسب است.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان