میوپاتی التهابی

ابتدا داستان جالب یک بیمار مبتلا به میوپاتی التهابی:

در یک روز پاییزی والدین یک پسر کوچولوی شش ساله در درمانگاه بیمارستان بهرامی به من مراجعه کردند. پدر و مادر کودک با اطلاعاتی که داشتند بسیار مضطرب و نگران بودند. داستان به این صورت بود که پسر داستان ما وقتی آنفلوآنزا داشته برای چک آپ آزمایش خون انجام می دهد و میزان آنزیمهای عضلانی و کبدی بسیار بیشتر از حد نرمال گزارش می شود. والدین با جستجو در اینترنت متوجه می شوند که این علایم مربوط به بیماری دیستروفی عضلانی می شود که درمان ندارد. اینطوری بود که بازیگران داستان بسیار نگران و آشفته به بنده مراجعه کردند درحالی که نمی دانستند که بیماری کودک عزیزشان میوپاتی التهابی است نه دیستروفی عضلانی.

Screenshot002

میوپاتی از نوع التهابی را می شناسید؟

التهاب عضلانی یا میوزیت به معنای حمله سلولهای التهابی به ماهیچه های بدن است. بیماری هایی که باعث ایجاد التهاب سراسر بدن می شوند، روی عضلات نیز موثرند و میوپاتی التهابی ایجاد می کنند

میوپاتی بعلت التهاب عضلانی چگونه ظاهر می شود؟

مهمترین علامت میوپاتی التهابی ضعف و ناتوانی عضلات است. همچنین علایم مهم دیگر التهاب عضلانی بروز درد در عضلات و تشدید آن با فعالیت بدنی، سخت قورت دادن غذا، ضایعات پوستی، خستگی و مشکل در تنفس است.

این نوع میوپاتی چگونه تشخیص داده می شود؟

وقتی کودک دچار ضعف عضلانی حاد می شود، فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان متناسب به علایم بیمار و یافته های معاینه بالینی به میوپاتی التهابی شک می کند و با بررسیهای زیر تشخیص قطعی می شود:

۱- آزمایش خون: مقادیر بالای آنزیم های عضلانی و مقادیر غیرطبیعی آنتی بادی ها در خون

۲- ام آر آی:تشخیص محل های بروز التهاب عضلانی و تغییرات عضلات

۳- الکترومیوگرافی: با وارد کردن سوزن های الکترود به داخل ماهیچه برای تشخیص ضعف عضلات و التهاب عضلانی

۴- بیوپسی عضله یا نمونه برداری از عضله: دقیق ترین روش برای تشخیص میوپاتی التهابی

نوار عصب و عضله

آیا میوپاتی بعلت التهابی درمان دارد؟

انواع میوپاتی التهابی که به علت یک نوع ویروس باشد، نیاز به درمان خاصی ندارد.

برای درمان سایر انواع بیماری های التهابی سراسر بدن ایجادکننده میوپاتی التهابی، از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند پردنیزون استفاده می شود.

آیا بیمار مبتلا به میوپاتی التهابی می شناسید؟

در صورتیکه بیمار مبتلا به میوپاتی التهابی دارید لازم است به دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن مراجعه نمایید که نوار عصب و عضله و همچنین در صورت لزوم بیوپسی عضله انجام دهند.