گیلن باره

تعریف: وقتی سیستم ایمنی بدن به اعصاب خود بدن حمله می کند و در اثر این حمله غلاف میلین که مانند روکش اعصاب بدن را می پوشاند تخریب می شود به این حالت بیماری گیلن باره گفته می شود.درصورتیکه درگیری اعصاب بدن در اثر حمله سیستم ایمنی بمدت دوماه طول بکشد به این وضعیت گیلن باره مزمن می گویند.

8

علت گیلن باره مزمن چیست؟

علت گیلن باره مزمن به روشنی مشخص نیست، اگرچه معمولا بعد از یک عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی و یا آنفلوانزا اتفاق می افتد. مکانیسم گیلن باره مزمن به این صورت است که سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عفونت به شدت تلاش می‌کند و ممکن است که در این میان به صورت اشتباهی به سلول‌های عصبی خودی حمله کند. همچنین بعد از عفونتهای میکروبی باکتریال به نام کامپیلوباکتر هم ممکن است گیلن باره مزمن بروز نماید.

images1

علایم گیلن باره مزمن را می دانید؟

گیلن باره مزمن اغلب موارد با ضعف در پاها شروع می شود و در نوع حاد بیماری نشانه ها در طی مدت کمی حدود چند روز یا چند هفته به قسمت های بالایی بدن کشیده می شود ؛ بازوها و اندام فوقانی ضعیف و بی حس می شوند. گیلن باره مزمن از نظر نوع علایم شبیه نوع حاد می باشد ولی مدت زمان ضعف اندامها در آن بیشتر از دوماه می باشد.در گاهی اوقات ضعف آن قدر شدید است که شما اصلاً قادر به راه رفتن نیستید و همچنین ممکن است به فلجی کامل منجر شود.

روش تشخیص گیلن باره مزمن را بشناسید: 

تشخیص گیلن باره مزمن با معاینه بیمار توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و انجام آنالیز مایع مغزی نخاعی و نیز انجام نوار عصب و عضله می باشد.

درمان گیلن باره مزمن چگونه است؟

کورتون که التهاب و تورم اعصاب را کاهش می دهد.

ایمونوگلوبولین وریدی

پلاسمافرز

آینده بیمار مبتلا به چگونه پیش بینی می شود؟

معمولاً افراد مبتلا به گیلن باره حاد بهبود می یابند اما ممکن است زمان زیادی طول بکشد.در اکثر افراد ضعف در طی ۳-۲ هفته بدتر شده و سپس شروع به بهتر شدن می کند و بعد از مدتی به طور کامل از بین می رود اگرچه بهبودی کامل ممکن است تا ۲ سال طول بکشد . بعضی از افراد مبتلا به گیلن باره مزمن تا ماهها ضعف دارند و در موارد کمی این ضعف تا سال ها باقی می ماند، بعضی دیگر هم هرگز قدرت عضلاتشان بر نمی گردد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار