تغذیه کودکان بیش فعال چگونه باید باشد؟

دوره-پیشرفته-آموزش-زبان-آلمانی-به-کودکان

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان، نقش پُررنگی ایفا خواهد کرد. رژیم غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند عامل  بروز بیش فعالی یابدتر شدن آن شوند. اما می‌تواند به کودکان بیش فعال کمک کنند

تا راحت‌تر با این مشکل کنار بیاید. با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا ببینید که تغذیه‌ کودکان بیش فعال باید به چه شکلی باشد.

 

تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه‌ای برخوردارمیباشد. آنها می‌توانند با تغذیه‌ی سالم گام بلندی در جهت حفظ سلامتی‌ خود و مقابله با مشکل‌شان بردارند. بسیاری از کودکان رژیم

غذایی مناسبی نداشته ودر نتیجه  رژیم غذایی کودکان بیش‌ فعال، باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و غذاهای حاوی کلسیم تنظیم گردد. شاید این غذاها

تأثیری بر علائم بیش‌ فعالی کودکان نداشته باشند، ولی می‌توانند مقدمات سلامتی‌شان را فراهم نمایند.

احتیاجات غذایی کودکان

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات محتوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی‌ای میباشند که کودکان برای رشد به آنها نیاز خواهند داشت. میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین کرده و میوه‌ها و سبزیجات میان‌وعده‌های خوبی نیز میباشند. می‌توان به‌راحتی آنها را در مدرسه مصرف کرد. میوه‌ها با طعم خوب‌شان می‌توانند باب طبع کودکان باشند و کودکان، با لذت آنها را میل نمایند.

4

غلات کامل

غلات کامل و فرآوری‌نشده، حاوی سبوس و جوانه‌اند. غلات کامل منابع خوبی برای تأمین فیبر و سایر مواد مغذی‌می باشند. می‌توانید غلات کامل را در قالب نان‌های با آرد تیره (مانند نان سنگک) و سایر فرآورده‌های سبوس‌دار در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

پروتئین

وجود پروتئین برای عضله‌ سازی و رشد بافت‌های بدن ضروری میباشد. گوشت قرمز منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن محسوب می‌گردد. بهتر است برای تغذیه‌ی کودک‌تان از گوشت‌های کم‌چربی استفاده کرد. اگر به هر دلیلی دوست ندارید، در رژیم غذایی کودک‌تان گوشت وجود داشته باشد، می‌توانید به‌جای آن از لوبیا، مغزها و لبنیات استفاده نمائید.

چربی‌های سالم

بدن کودکان به چربی نیاز دارد، ولی نه هر نوع چربی‌ای! باید کودک خود را با چربی‌های سالمی مانند چربی‌های تک‌ اشباع‌نشده، چند اشباع‌‌نشده و اُمگا-۳ تغذیه نمایید. برای تأمین این چربی‌ها باید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را در رژیم غذایی کودک‌تان قرار دهید.

منابع غذایی حاوی چربی‌های تک‌ اشباع‌‌نشده: آووکادو، دانه‌ها، مغزها، زیتون و روغن کانولا، زیتون و بادام‌ زمینی

منابع غذایی حاوی چربی‌های چند اشباع‌‌نشده: ذرت ، کنجد، سویا، حبوبات ، روغن آفتاب‌گردان

منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب اُمگا-۳ : شاه ماهی، ماهی قزل‌آلا،ماهی سالمون ، ماهی ساردین ، تخم کتان ، گردو

kids-nutrition

کلسیم

کلسیم ماده‌ای معدنی است که وجودش برای تقویت استخوان‌ها به‌خصوص در کودکی و نوجوانی ضروری است. با توجه به رشد سریع استخوان‌ها در این سنین، نیاز به کلسیم به‌شدت احساس می‌گردد. نقش دیگر این ماده‌ی معدنی در انتقال تحریکات عصبی و تولید هورمون‌هامی باشد.  کلسیم در فرآورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر به وفور یافت می‌گردد. کلم بروکلی، لوبیا، عدس و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند نیز منابع غنی از کلسیم میباشند.

غذاهایی که باید از مصرف‌شان اجتناب کرد

هنوز در تحقیقات انجام شده، غذای خاصی شناسایی نشده  که باعث درمان یا بروز بیش‌ فعالی میگردد. با این حال ممکن است بعضی غذاها بیشتر از بقیه بر روی کودک‌تان اثرگذار باشد. اگر گمان می‌کنید غذای خاصی باعث تشدید علائم بیش‌ فعالی کودک‌تان می‌گردد، آن را برای مدتی از رژیم غذایی کودک‌تان حذف کنید و ببینید آیا این کار تأثیری داشته است یا خیر.

بر اساس تحقیقات دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، وجود رنگ‌های مصنوعی در غذاها می‌تواند باعث افزایش بیش‌ فعالی در بعضی از کودکان گردد. بسیاری از غذاهای کودکان از جمله بعضی از پفک‌ها و نوشیدنی‌ها، حاوی رنگ‌های مصنوعی‌ هستند. این مواد را از رژیم غذایی کودک‌تان کنار بگذارید و بررسی کنید که آیا بهبودی حاصل می‌شود یا خیر.

11

اتحادیه‌ی اروپا برخی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد غذایی را، که در محصولات‌شان بعضی از افزودنی‌ها وجود دارد، ملزم به نوشتن جمله‌ای کرده که با این توضیح که، ممکن است این محصول بر روی کودکان بیش‌ فعال تأثیر منفی داشته باشد.

بر اساس اعلام آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، شواهدی مبنی بر مصرف شکر و تأثیر آن بر بیش‌ فعالی به‌دست نیامده است. البته همه‌ی ما می‌دانیم مصرف زیاد شکر مضر بوده ولی شواهد حاکی از آن است که مصرف شکر بیش از حد، مجاز است. بر اساس اعلام مجله‌ی پزشکی آمریکا، ده درصد از آمریکایی‌ها کالری روزانه‌‌ی خود را از طریق شکر به‌دست می‌آورند. ده درصد از جمعیت آمریکا، ۲۵ درصد از کالری روزانه‌ی خود را از طریق مصرف شکر به‌دست می‌آورند. مصرف زیاد شکر می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر آن مصرف زیاد شکر می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو شود.

سایر مواد غذایی که می‌توانند منجر به بروز چاقی و افزایش کلسترول شوند شامل چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های هیدروژنه و چربی‌های ترانس هستند. شما نباید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را به‌مقدار زیاد به کودک‌تان بدهید.

news-baby-kids-food-kids-food-during-tarvel-16-7d1ac052003d71fbac0df3900ed61d91

سایر نکات تغذیه‌ای

وجود زمان‌بندی منظم برای تغذیه‌ی کودکان، مفید میباشد. کودکانی که مشکل بیش‌ فعالی دارند نیز از این امر مستثنی نیستند. تا جایی که می‌توانید برای غذا خوردن کودک‌تان برنامه‌ای منظم داشته باشید. بهتر است فواصل زمانی غذا خوردن کودک بیشتر از چند ساعت نشود. اگر بین وعده‌ی غذایی اصلی و میان‌وعده‌ی کودکان فاصله‌ی زیادی بیفتد، احتمالا منجر به پُرخوری آنها در وعده‌ی غذایی بعدی خواهد گردید.

تا جای ممکن از مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها خودداری کنید. یکی از دلایل مصرف این غذاها، در دسترس بودن آنهاست. بنابراین بهتر است تا حد امکان این غذاها را در خانه نداشته باشید. به‌جای آن در زمان گرسنگی، شکم کودک‌تان را با میوه سیر کنید.

اگر کودک‌تان عادت به خوردن غذاهای بد دارد، ترک این عادت برای او کار دشواری خواهد بود. تغییر عادات غذایی کودکان و عادت دادن آنها به مصرف غذاهای سالم کمی زمان‌بر است.

در مورد دادن مولتی‌ویتامین و مکمل‌ها به کودک‌تان با پزشک مشورت کنید. یک متخصص تغذیه نیز می‌تواند در بهبود عادات غذایی خانواده‌تان به شما کمک کند.

نکته‌ی کلیدی

عادات غذایی سالم در کودکی آغاز می‌شود و تا پایان عمر ادامه می‌یابد. کودکان بیش‌ فعال نیز از این قضیه مستثنی نیستند. باید رژیم غذایی آنها سالم و متوازن باشد. بر اساس تحقیقات، هیچ ماده‌ی غذایی نمی‌تواند بیش‌ فعالی را درمان کند یا باعث بروز آن شود. اما با این اوصاف بهتر است تا حد امکان شکر، نمک و چربی‌های ناسالم را در رژیم غذایی کودک‌تان کاهش بدهید.

یک اقدام مناسب برای تشویق کودکتان به داشتن عادت غذایی سالم این است که خودتان عادات غذایی سالمی را دنبال کنید. کودک‌تان برای تهیه‌ی غذای روزمره‌اش به شما وابسته است. بنابراین تلاش کنید تا انتخاب‌های درستی داشته باشید و به کودک‌تان کمک کنید تا با بیش‌ فعالی‌اش راحت‌تر کنار بیاید.

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن