کودک من هر روز چند ساعت می تواند با تبلت خود بازی کند؟

کودک من هر روز چند ساعت می تواند با تبلت خود بازی کند؟

 

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که کودک دلبندتان چه مدت زمانی را مجاز به استفاده از تبلت یا گوشی هوشمند می باشد؟

در ادامه با کلینیک دکتر محمد کاظم بخشنده همراه باشید . . .

کودکان پیش دبستانی (۴ تا ۷ سال)با تعامل با جهان پیرامون خود یاد می گیرند و کشف می کنند، آنها باید از نظر بدنی فعال باشند ، برای دویدن ، بالا و پایین پریدن و بازی در زمین بازی!

آنها باید زمان لازم برای خلاقیت ، کشف مسائل و استفاده از تخیلات خود از طریق بازی را داشته باشد.  زمان گذراندن با صفحه نمایش (مانند تلویزیون ، رایانه لوحی یا تلفن هوشمند) می تواند به تقویت یادگیری و ترویج بازی خلاقانه هنگام انتخاب برنامه ها ، بازی ها و برنامه های آموزشی کمک کند. اما سپری کردن زمان زیاد با تبلت یا گوشی های هوشمند، ممکن است منجر به مشکلات یادگیری و خواب شود و احتمال چاقی کودک را نیز افزایش می دهد.

 

به همین دلیل ، آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که مدت زمانی را که کودکان پیش دبستانی در مقابل صفحه نمایش می گذرانند ، محدود کنید.  توصیه خوبی است ! اما در دنیای امروز ، دور نگه داشتن بچه ها از تلویزیون ، تبلت ، رایانه ها ، تلفن های هوشمند و سیستم های بازی که آنها می بینند ، ممکن است بسیار سخت باشد.  به همین دلیل والدین باید محدودیتهای زمانی برای مدت زمانی که فرزندانشان در مقابل صفحه نمایش می گذرانند ، تعیین کنند.

در اینجا با چند سوال بزرگ مواجه هستیم :

درمورد استفاده ازتبلت یا گوشی هوشمند، بیش ازچند ساعت، زمان زیادی محسوب می شود؟!

کودکان پیش دبستانی( ۲ تا ۵ ساله) می توانند روزانه به مدت ۱ ساعت ، برنامه های آموزشی با کیفیت بالا را تماشا کنند.  البته این قاعده یک استثنا دارد و آن هم چت های تصویری با پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر دوستان خانوادگی است که سبب تعامل با کیفیت با دیگران می شود و برای سلامت روان نیز مفید است.

  • نکته بسیار مهم این است که باید در مورد این قوانین فرزندانتان رابه خوبی متقاعد کنید، یک مثال خوب برای محدودیت ها تعیین کنید و در مورد آن با فرزند خود صحبت کنید.

برای موفقیت در این اهداف و قوانین باید مکمل های موثری بکار گرفت، از جمله چند پیشنهاد مفید را باهم مرور می کنیم :

در زمان نمایش با بچه های کوچک خود همراه باشید و با آنها ارتباط برقرار کنید. این می تواند به معنای انجام یک بازی آموزشی با فرزندتان یا صحبت در مورد چیزی باشد که با هم در یک برنامه تلویزیونی یا ویدئو مناسب سن خود می بینید.

قبل از تهیه بازی برای فرزند خود ، درباره بازی ها و برنامه ها تحقیق کنید. هزاران برنامه و بازی ادعا می کنند که آموزشی هستند ، اما همه آنها آموزشی نیستند! به صورت آنلاین جستجو کنید تا ببینید مربیان و پزشکان کدام را بهترین می دانند ودر صورت امکان ، قبل از اینکه کودک شما با این محتوا آشنا شود شما خودتان آن را امتحان کنید.

زمان بازی زیادی را در روز برای کودک خود برنامه ریزی کنید. زمان بازی برای یادگیری و ایجاد خلاقیت مهم است. کودکان پیش دبستانی باید وقت داشته باشند که هر روز دور از صفحه نمایش بازی کنند. زمان زیادی را برای یادگیری عملی و تعامل با مراقبین و دوستان خود برنامه ریزی کنید. همچنین ، مطمئن شوید که فرزند شما هر روز از نظر جسمی فعال است و خواب زیادی دارد.

هنگام غذا خوردن و حداقل ۱ ساعت قبل از خواب ، صفحه نمایش را خاموش کنید. تلویزیون و سایر وسایل برقی را از اتاق خواب بچه ها دور نگه دارید. مثال خوبی بگذارید. در صورت عدم استفاده از تلویزیون و سایر صفحه ها را خاموش کنید.

 

منبع :

Reviewed by: Mary L. Gavin, MD , januray 2021 www.kidshealth.org

 

 

نوروفیدبک

مشکلات خواب در کودکان مبتلا به اوتیسم

8
مشکلات خواب بین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بسیار رایج میباشد . در حقیقت، تخمین زده شده است که حدود نیمی از کودکان، یکی از مشکلات خواب را داشته اند. این بدان معناست که بیش از نیمی از والدین کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم، مشکل خواب داشته  زیرا، هنگامی که کودک مشکلات خواب دارند، ضرورتا خواب والدین نیز مختل می گردد! مشکلات خواب کودکان مبتلا به اوتیسم که والدین گزارش کرده شامل تاخیر در شروع خواب، شب بیداری، بیداری زودهنگام، آپنه بازدارنده خواب (اشکال در تنفس هنگام خواب) و کاهش نیاز به خواب می گردد.

پزشکان اظهار کرده اند که اختلال طیف اوتیسم ممکن است با تفاوت هایی در ژن تنظیم چرخه خواب و تولید ملاتونین ارتباط داشته باشند. ملاتونین یک ماده شیمیایی ترشح شده توسط غده پینه آل در مغز میباشد که به تنظیم ریتم ها شبانه روزی (از جمله چرخه خواب) کمک می کنند. بعضی اوقات مشکلات خواب ناشی از فعالیت های تشنجی میباشد که در طول شب اتفاق می افتند.

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده
اگر فرزند شما دچار مشکل خواب میباشد، قادر نخواهند بود که به صورت کامل، از مداخله زودهنگام بهره ببرند. تحقیقات نشان داده اند که اختلال خواب در کودکان (شامل کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم)، با توجه ضعیف، مشکلات حافظه و مشکلات رفتاری (مانند کج خلقی و پرخاشگری) ارتباط دارند. متداول ترین مشکل خواب که والدین دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم گزارش کرده اند، بی خوابی کودک میباشد.

اغلب میتوان با ایجاد روال خواب منظم و ثابت، به بی خوابی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم کمک کرد (این اغلب به بهداشت خواب اشاره دارد). در یک مقاله با موضوع بهداشت خواب برای کودکان مبتلا به ناتوانی های رشدی، که توسط آکادمی پزشکی اطفال آمریکا منتشر شده است، توصیه های زیر جهت کمک به خواب بهتر کودکان مبتلا به ناتوانی های رشدی ارائه شده بود:

بیشتر از نیمی از کودکان مبتلا به اوتیسم و احتمالا ۴ نفر از هر ۵ نفر مشکلاتی مزمن در زمینه خواب داشتند، برخی از مشکلات این موارد عبارتند از :
17
– اشکال در به خواب رفتن
– آرام نبودن در خواب یا کیفیت ضعیف خواب
– زود بیدار شدن یا به دفعات بیدار شدن

برخی از دلایلی که تئوری های ارائه شده بیان میکنند عبارت است از: وجود محرک های حسی، سطوح بالا یا پایین هورمون ملاتونین که چرخه خواب و بیداری را تنظیم مینمایند و شرایط همبودی در کنار اوتیسم مانند بیش فعالی و اضطراب.

برخی از تاثیرات بدخوابی شامل پرخاشگری، پرتحرکی،  عملکرد ضعیف آموزشی و شناختی، افزایش مشکلات رفتاری.

گامهای اولیه برای ایجاد خوابی راحتتر برای کودک میتواند موارد زیر باشند :
–  مناسب سازی محیط خواب کودک، بدلیل حساسیت های حسی این کودکان، محل خواب به دور از محرکهای حسی مانند صدا و … باشد.
–  مدت کوتاهی حدود ۳۰-۲۰ دقیقه به کارهای روتین قبل از خواب کودک اختصاص داده شوند مانند خواندن کتاب، گوش کردن به موسیقی آرام بخش، ماساژ کودک و نزدیک به زمان خواب کودک از وسایل الکترونیکی مانند تلویزیون، بازی های کامپیوتری و موبایل استفاده نشود.
– زمان منظم خوابیدن و بیدارشدن که در طول هفته و روزهای تعطیل فرق زیادی نداشته باشد.
– یاد دادن مهارت به خواب رفتن به تنهایی بدون حضور والدین برای خواباندن. همه کودکان و بزرگسالان لحظات کوتاهی در شب بیدار میشوند ولی بسرعت با روشهایی که برای خوابیدن دارند دوباره به خواب میروند. اگر کودک برای به خواب رفتن به حضور والدین نیاز داشته باشد، در صورت بیدار شدن در نیمه شب ممکن است برای دوباره خوابیدن هم به حضور آنها نیاز داشته باشد.
– ورزش در طول روز ولی نه نزدیک به زمان خواب.
– عدم استفاده از مواد کافئین دار مثل قهوه، چای و شکلات نزدیک به زمان خواب.

1

توصیه هایی جهت کمک به خواب بهتر کودکان مبتلا به ناتوانی های رشدی

  1. فراهم کردن محیط خوابی راحت برای کودک، از نظر درجه حرارت، روشنایی، تشک، بافت پتو، و غیره
  2. فراهم کردن محیط خوابی نسبتا تاریکف چونکه حتی سطوح کم نور تولید ملاتونین را مهار می کند (نور شب در صورت لزوم خوب است).
  3. ایجاد یک برنامه منظم خواب و بیداری، شامل زمان منظمی برای چرت زدن، به خواب رفتن و بیداری. به طور کلی، در زمان خواب و بیداری، در طول هفته و آخر هفته، نباید بیش از یک ساعت تفاوت وجود داشته باشد.
  4. در اتاق خواب کودکتان، تلوزیون قرار ندهید. از نمایش فیلم یا تماشای تلوزیون به عنوان راهی برای کمک به خواب رفتن کودک استفاده نکنید.

اگر کودک شما مشکل خواب دارد، اولین فرد برای مشورت، پزشک است. روش های رفتاری بسیار عالی برای استفاده والدین وجود دارد که می تواند خواب کودکان را بطور فوق العاده ای بهبود ببخشند .

 

 

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده

خواب کودکان

استرس در کودکان

استرس در کودکان

3

بیشترِ ما دوست داریم به دورانِ خوشِ کودکی برگردیم، همان دورانِ بی‌دغدغه، شاد و سرشار از بازی‌های کودکانه. اما انگار فراموش کرده‌ باشیم که آن دوران زیبا و خوش نیز گاهی با استرس همراه بوده است. واقعیت این است که کودکان نیز استرس را تجربه خواهند کرد . عوامل استرس در کودکان متفاوت میباشد؛ تغییر یا نیاز به تطابق با محیط، شروع فعالیتی جدید، تغییرات و وقایعی نظیر مرگ یا بیماری در خانواده و … امکان دارد کودکان را دچار استرس نماید و آنها را تحت فشار قرار بدهند. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم علائم استرس در کودکان و راههای درمان آن را بررسی نماییم .

11

گاهی کودکان درمورد استرس و مشکلات خود مستقیما صحبت نمی‌نمایند، در این شرایط والدین وظیفه دارشاه که سر صحبت را باز کرده و دریابند که چه چیزی کودک را آزار می‌دهد. در واقع علی‌رغم سکوت، کودکان میل خواهند داشت که والدین به آنها کمک و مشکل‌شان را حل نمایند. برای رفع استرس کودک‌تان، ابتدا باید بفهمید که این استرس نتیجه‌ی کدام تغییرات منفی و ناخوشایندِ زندگی اوست. در مواردی استرس در کودکان می‌تواند خوب و مثبت باشد، اما استرس شدید بر شیوه‌ی تفکر، فعالیت و احساسات کودک اثرات مخربی خواهد گذاشت.

 

 

5

عوامل ایجاد استرس در کودکان چیست؟

گذاشت.کودکان در حین رشد و بلوغ یاد خواهند گرفت که با استرس مواجه شده و به آن واکنش نشان دهند. بسیاری از عواملی که موجب استرس‌ می‌گردد، برای بزرگسالان قابل‌مدیریت میباشد، اما برای کودکان بسیار پیچیده و آزاردهنده‌اند، درنتیجه حتی تغییرات کوچک نیز می‌توانند بر احساس آرامش و امنیتِ کودکان خدشه واردنماید.

موارد زیر از رایج‌ترین عوامل ایجاد استرس در کودکان هستند: نگرانی درمورد تکالیف یا نمرات مدرسه؛ درد، جراحت، بیماری و …؛ حجم فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها در مدرسه، باشگاه و غیره؛ مشکل با دوستان، آزار دیدن و زورگوییِ سایر بچه‌ها یا فشارهایی که از سمت گروه به کودک وارد می‌شود؛ تغییر مدرسه، نقل مکان یا مسائل و مشکلات خانوادگی، بی‌خانمانی و غیره؛ داشتن افکار منفی نسبت به خود؛ تغییرات جسمی و فیزیکی (مثلا در دوره‌ی بلوغ) در دختران و پسران؛ مشکلات خانوادگی مانند طلاق یا جدایی؛ وجود مشکلات و مسائل مالی در خانواده؛ زندگی در منطقه یا خانه‌ای ناامن و …

درمان-min

عوامل ایجاد استرس در کودکان چیست؟
گذاشت.کودکان در حین رشد و بلوغ یاد خواهند گرفت که با استرس مواجه شده و به آن واکنش نشان دهند. بسیاری از عواملی که موجب استرس‌ می‌گردد، برای بزرگسالان قابل‌مدیریت میباشد، اما برای کودکان بسیار پیچیده و آزاردهنده‌اند، درنتیجه حتی تغییرات کوچک نیز می‌توانند بر احساس آرامش و امنیتِ کودکان خدشه واردنماید.
موارد زیر از رایج‌ترین عوامل ایجاد استرس در کودکان هستند: نگرانی درمورد تکالیف یا نمرات مدرسه؛ درد، جراحت، بیماری و …؛ حجم فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها در مدرسه، باشگاه و غیره؛ مشکل با دوستان، آزار دیدن و زورگوییِ سایر بچه‌ها یا فشارهایی که از سمت گروه به کودک وارد می‌شود؛ تغییر مدرسه، نقل مکان یا مسائل و مشکلات خانوادگی، بی‌خانمانی و غیره؛ داشتن افکار منفی نسبت به خود؛ تغییرات جسمی و فیزیکی (مثلا در دوره‌ی بلوغ) در دختران و پسران؛ مشکلات خانوادگی مانند طلاق یا جدایی؛ وجود مشکلات و مسائل مالی در خانواده؛ زندگی در منطقه یا خانه‌ای ناامن و …

 

رفتار والدین در مواجهه با استرس در کودکان باید چگونه باشند؟

۱. درمورد استرس با کودک حرف بزنید.

۲. به حرف‌های کودک‌تان گوش بدهید.

۳. احساسات خود را درمورد استرس کودک‌تان بروز بدهید.

۴. احساس کودک را با کلمات بیان کنید.

۵. به فرزندتان کمک کنید تا به کارهایش فکر کند.

۶. مشکل را بزرگ نکنید.

۷. عامل استرس را محدود کنید.

۸. حامی و همراه کودک‌تان باشید.

۹. صبور باشید.

خواب کودکان

دیدن ناراحتی و استرسِ کودک، همیشه برای پدرها و مادرها ناخوشایند بوده است، اما برای حل مشکل باید مقاومت و تلاش نمایید. سعی کنید مهارت حل مسئله را در کودک خود تقویت و او را طوری تربیت نمایید که بتواند در فراز و نشیب‌های زندگی، واکنش‌های درستی داشته باشند. هر وقت لازم بود کودک را آرام نمایید و او را به تلاش برای رفع مشکل تشویق کنید. به جای اینکه خودتان بارِ تمام مشکلات و مسائل کودک را به دوش بکشید، آهسته و پیوسته او را در مسیر رشد و حل مسئله قرار بدهید.

تأثیر استرس بر مغز کودکان

مغز ارگان اصلی برای تجربه استرس و سازگاری با آن است؛ زیرا این مغز است که تهدیدها را پردازش می‌کند و پاسخ رفتاری مناسب را برای فرد تعیین می‌کند. در سال‌های اولیه رشد، یعنی در دوران کودکی مغز به سرعت در حال رشد است و نسبت به آسیب‌های محیطی بسیار حساس است. اگر مغز در این دوران به طور زودهنگام با استرس مواجه شود احتمال دارد در آینده  نسبت به استرس‌های زندگی آسیب‌پذیری بیشتری از خود نشان دهد. به این صورت که مدارها و انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با اضطراب در فرایند رشد دچار حساسیت افراطی می‌شوند. در نتیجه فرد رویدادها را بیش از اندازه به صورت تهدید تعبیر خواهد کرد.

به دلیل رخ دادن این تغییرات این کودکان معمولاً بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرند. هم‌چنین به دلیل ترشح بیشتر هورمون استرس یا همان کورتیزول بدن آن‌ها از ابتدا سیستم ایمنی ضعیف‌تری را شکل می‌دهد که باعث می‌شود بیماری‌های بیشتری به سراغ فرد بیایند.

زمان مراجعه به دکتر

  • اگر مدام به حجم ناراحتی، افسردگی و گوشه‌گیری کودک‌تان اضافه می‌شود؛
  • اگر کودک شما دربرقراری ارتباط با خانواده و دوستانش مشکل دارد؛
  • اگر کودک شما قادر به کنترل رفتار و خشم خود نیست؛

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده

 

تغذیه کودکان بیش فعال چگونه باید باشد؟

دوره-پیشرفته-آموزش-زبان-آلمانی-به-کودکان

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان، نقش پُررنگی ایفا خواهد کرد. رژیم غذایی به‌تنهایی نمی‌تواند عامل  بروز بیش فعالی یابدتر شدن آن شوند. اما می‌تواند به کودکان بیش فعال کمک کنند

تا راحت‌تر با این مشکل کنار بیاید. با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید تا ببینید که تغذیه‌ کودکان بیش فعال باید به چه شکلی باشد.

 

تغذیه کودکان بیش فعال از اهمیت ویژه‌ای برخوردارمیباشد. آنها می‌توانند با تغذیه‌ی سالم گام بلندی در جهت حفظ سلامتی‌ خود و مقابله با مشکل‌شان بردارند. بسیاری از کودکان رژیم

غذایی مناسبی نداشته ودر نتیجه  رژیم غذایی کودکان بیش‌ فعال، باید سرشار از سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل، پروتئین، چربی‌های سالم و غذاهای حاوی کلسیم تنظیم گردد. شاید این غذاها

تأثیری بر علائم بیش‌ فعالی کودکان نداشته باشند، ولی می‌توانند مقدمات سلامتی‌شان را فراهم نمایند.

احتیاجات غذایی کودکان

میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات محتوی ویتامین‌ ها و مواد معدنی‌ای میباشند که کودکان برای رشد به آنها نیاز خواهند داشت. میوه‌ها و سبزیجات می‌توانند مقدار قابل توجهی از فیبر مورد نیاز کودکان را تأمین کرده و میوه‌ها و سبزیجات میان‌وعده‌های خوبی نیز میباشند. می‌توان به‌راحتی آنها را در مدرسه مصرف کرد. میوه‌ها با طعم خوب‌شان می‌توانند باب طبع کودکان باشند و کودکان، با لذت آنها را میل نمایند.

4

غلات کامل

غلات کامل و فرآوری‌نشده، حاوی سبوس و جوانه‌اند. غلات کامل منابع خوبی برای تأمین فیبر و سایر مواد مغذی‌می باشند. می‌توانید غلات کامل را در قالب نان‌های با آرد تیره (مانند نان سنگک) و سایر فرآورده‌های سبوس‌دار در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

پروتئین

وجود پروتئین برای عضله‌ سازی و رشد بافت‌های بدن ضروری میباشد. گوشت قرمز منبع خوبی برای تأمین پروتئین بدن محسوب می‌گردد. بهتر است برای تغذیه‌ی کودک‌تان از گوشت‌های کم‌چربی استفاده کرد. اگر به هر دلیلی دوست ندارید، در رژیم غذایی کودک‌تان گوشت وجود داشته باشد، می‌توانید به‌جای آن از لوبیا، مغزها و لبنیات استفاده نمائید.

چربی‌های سالم

بدن کودکان به چربی نیاز دارد، ولی نه هر نوع چربی‌ای! باید کودک خود را با چربی‌های سالمی مانند چربی‌های تک‌ اشباع‌نشده، چند اشباع‌‌نشده و اُمگا-۳ تغذیه نمایید. برای تأمین این چربی‌ها باید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را در رژیم غذایی کودک‌تان قرار دهید.

منابع غذایی حاوی چربی‌های تک‌ اشباع‌‌نشده: آووکادو، دانه‌ها، مغزها، زیتون و روغن کانولا، زیتون و بادام‌ زمینی

منابع غذایی حاوی چربی‌های چند اشباع‌‌نشده: ذرت ، کنجد، سویا، حبوبات ، روغن آفتاب‌گردان

منابع غذایی حاوی اسیدهای چرب اُمگا-۳ : شاه ماهی، ماهی قزل‌آلا،ماهی سالمون ، ماهی ساردین ، تخم کتان ، گردو

kids-nutrition

کلسیم

کلسیم ماده‌ای معدنی است که وجودش برای تقویت استخوان‌ها به‌خصوص در کودکی و نوجوانی ضروری است. با توجه به رشد سریع استخوان‌ها در این سنین، نیاز به کلسیم به‌شدت احساس می‌گردد. نقش دیگر این ماده‌ی معدنی در انتقال تحریکات عصبی و تولید هورمون‌هامی باشد.  کلسیم در فرآورده‌های لبنی مانند ماست و پنیر به وفور یافت می‌گردد. کلم بروکلی، لوبیا، عدس و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند نیز منابع غنی از کلسیم میباشند.

غذاهایی که باید از مصرف‌شان اجتناب کرد

هنوز در تحقیقات انجام شده، غذای خاصی شناسایی نشده  که باعث درمان یا بروز بیش‌ فعالی میگردد. با این حال ممکن است بعضی غذاها بیشتر از بقیه بر روی کودک‌تان اثرگذار باشد. اگر گمان می‌کنید غذای خاصی باعث تشدید علائم بیش‌ فعالی کودک‌تان می‌گردد، آن را برای مدتی از رژیم غذایی کودک‌تان حذف کنید و ببینید آیا این کار تأثیری داشته است یا خیر.

بر اساس تحقیقات دانشکده‌ی پزشکی هاروارد، وجود رنگ‌های مصنوعی در غذاها می‌تواند باعث افزایش بیش‌ فعالی در بعضی از کودکان گردد. بسیاری از غذاهای کودکان از جمله بعضی از پفک‌ها و نوشیدنی‌ها، حاوی رنگ‌های مصنوعی‌ هستند. این مواد را از رژیم غذایی کودک‌تان کنار بگذارید و بررسی کنید که آیا بهبودی حاصل می‌شود یا خیر.

11

اتحادیه‌ی اروپا برخی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد غذایی را، که در محصولات‌شان بعضی از افزودنی‌ها وجود دارد، ملزم به نوشتن جمله‌ای کرده که با این توضیح که، ممکن است این محصول بر روی کودکان بیش‌ فعال تأثیر منفی داشته باشد.

بر اساس اعلام آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، شواهدی مبنی بر مصرف شکر و تأثیر آن بر بیش‌ فعالی به‌دست نیامده است. البته همه‌ی ما می‌دانیم مصرف زیاد شکر مضر بوده ولی شواهد حاکی از آن است که مصرف شکر بیش از حد، مجاز است. بر اساس اعلام مجله‌ی پزشکی آمریکا، ده درصد از آمریکایی‌ها کالری روزانه‌‌ی خود را از طریق شکر به‌دست می‌آورند. ده درصد از جمعیت آمریکا، ۲۵ درصد از کالری روزانه‌ی خود را از طریق مصرف شکر به‌دست می‌آورند. مصرف زیاد شکر می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر آن مصرف زیاد شکر می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو شود.

سایر مواد غذایی که می‌توانند منجر به بروز چاقی و افزایش کلسترول شوند شامل چربی‌های اشباع‌شده، چربی‌های هیدروژنه و چربی‌های ترانس هستند. شما نباید مواد غذایی حاوی این چربی‌ها را به‌مقدار زیاد به کودک‌تان بدهید.

news-baby-kids-food-kids-food-during-tarvel-16-7d1ac052003d71fbac0df3900ed61d91

سایر نکات تغذیه‌ای

وجود زمان‌بندی منظم برای تغذیه‌ی کودکان، مفید میباشد. کودکانی که مشکل بیش‌ فعالی دارند نیز از این امر مستثنی نیستند. تا جایی که می‌توانید برای غذا خوردن کودک‌تان برنامه‌ای منظم داشته باشید. بهتر است فواصل زمانی غذا خوردن کودک بیشتر از چند ساعت نشود. اگر بین وعده‌ی غذایی اصلی و میان‌وعده‌ی کودکان فاصله‌ی زیادی بیفتد، احتمالا منجر به پُرخوری آنها در وعده‌ی غذایی بعدی خواهد گردید.

تا جای ممکن از مصرف غذاهای آماده و فست‌فودها خودداری کنید. یکی از دلایل مصرف این غذاها، در دسترس بودن آنهاست. بنابراین بهتر است تا حد امکان این غذاها را در خانه نداشته باشید. به‌جای آن در زمان گرسنگی، شکم کودک‌تان را با میوه سیر کنید.

اگر کودک‌تان عادت به خوردن غذاهای بد دارد، ترک این عادت برای او کار دشواری خواهد بود. تغییر عادات غذایی کودکان و عادت دادن آنها به مصرف غذاهای سالم کمی زمان‌بر است.

در مورد دادن مولتی‌ویتامین و مکمل‌ها به کودک‌تان با پزشک مشورت کنید. یک متخصص تغذیه نیز می‌تواند در بهبود عادات غذایی خانواده‌تان به شما کمک کند.

نکته‌ی کلیدی

عادات غذایی سالم در کودکی آغاز می‌شود و تا پایان عمر ادامه می‌یابد. کودکان بیش‌ فعال نیز از این قضیه مستثنی نیستند. باید رژیم غذایی آنها سالم و متوازن باشد. بر اساس تحقیقات، هیچ ماده‌ی غذایی نمی‌تواند بیش‌ فعالی را درمان کند یا باعث بروز آن شود. اما با این اوصاف بهتر است تا حد امکان شکر، نمک و چربی‌های ناسالم را در رژیم غذایی کودک‌تان کاهش بدهید.

یک اقدام مناسب برای تشویق کودکتان به داشتن عادت غذایی سالم این است که خودتان عادات غذایی سالمی را دنبال کنید. کودک‌تان برای تهیه‌ی غذای روزمره‌اش به شما وابسته است. بنابراین تلاش کنید تا انتخاب‌های درستی داشته باشید و به کودک‌تان کمک کنید تا با بیش‌ فعالی‌اش راحت‌تر کنار بیاید.

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده

فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن