کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده

استرس کودکان در ایام کرونا

تعریف:

کودکان بیش از بزرگسالان در همه گیری کرونا دچار سردرگمی شده و خانه نشینی و محدودیت فعالیت‌های بیرون از منزل اضطراب آنان را چندین برابر میکند.

بیماری کرونا موجب ایجاد احساساتی نظیر اضطراب، استرس و عدم اطمینان می شود . این احساسات به ویژه در میان کودکان و نوجوانان، در سنین مختلف، بیشتر دیده می شوند. اگرچه کودکان به طرق مختلف به این احساسات واکنش نشان داده اما بطور کلی در مواجه با رویدادهایی همچون تعطیلی مدارس و لغو برنامه ها و دوری از دوستان ، بیش ازپیش به حمایت های عاطفی نیاز مندند.

زمانی که کودک دچار استرس شود ، پاسخهای متفاوتی مانند جیغ زدن، پنهان شدن، غمگین شدن، خشمگین شدن و غیره از خود نشان می دهد، برای کمک به آنها در مقابله با این پاسخ ها، مهم آن است که از احساسات آنها آگاه باشیم و برای آنها فعالیتهای مختلفی در نظر داشته باشیم .

درمان :

با انجام روش های ساده اما موثر می توان به مدیریت ترس، نگرانی، ناراحتی و ایجاد آسایش و اطمینان خاطر برای کودکان کمک کرد، زمانی برای ارتباط دو طرفه با آنها ایجاد کنید و برای هر کودک جداگانه وقت بگذارید، این وقت می تواند ۲۰ دقیقه یا بیشتر باشد.

خواندن کتاب، داستان گفتن، نقاشی کردن، انجام کارهای هنری و مهارتی، انجام کارهای روزانه با کمک یکدیگر، تفکر و صحبت های معنوی، دعا کردن، باغبانی کردن، یادگیری های آنلاین، معاشرت از طریق تلفن، نوشتن داستان و شعر، انجام بازی های داخل خانه با اعضای خانواده فعالیت هایی لذت بخش برای کودکان هستند، باید تلاش خود را برای سرگرم کردن آن ها بکنیم، در این صورت آرام می مانند و در دوران همه گیری کرونا، دچار پریشانی نمی شوند.

کودک در مورد حفظ فاصله ایمن آموزش دهید، در صورت مساعد بودن شرایط، وی را از خانه بیرون ببرید،  ورزش مانند پیاده روی در اطراف منزل می تواند خلق و خوی کودک را تقویت کند، به وی  بیاموزید  دستان خود را با آب و صابون بشوید، به خاطر شست وشوی مرتب دستها امتیاز داده و وی را تحسین کنید.

 

پیشگیری:

 

برای صحبت با فرزندتان پیش‌قدم شوید و با آرامش درباره بیماری صحبت کنید، یک برنامه منظم روزانه داشته باشید، بگذارید فرزندتان احساسات خود را بروز بدهند ، درمورد آنچه می‌شنوند و می‌دانند با هم صحبت کنید، در حضور کودکان از ترسیدن در مورد موضوعاتی که ذهن شما را مشغول کرده است دوری و  ترس، خشونت و دلهره خود را کنترل کنید، هرگز ذهن کودکان را با دلواپسی های آینده و نگرانی های خود پر نکنید. به آن ها در باره مفهوم و ضرورت تعطیلی و قرنطینه توضیح دهید.

با رعایت فاصله اجتماعی، حفظ بهداشت روزانه، محدودیت سفرها، داشتن رژیم غذایی متعادل با حفظ سلامت و مراقبت از تندرستی جسم و روان خود، از کاهش همه گیری کرونا  حمایت کنیم و  مدیریت این دوران مشکل است زیرا نمی دانیم ما از افراد نجات یافته سالم خواهیم بود یا نه، اما باید شرایط را به کمک دیدگاه مثبت خود مدیریت کنیم، نمی دانیم ویروس از کجا یا تا چه میزان ممکن است گسترش یابد، اما می توانیم با مراقبت از خود، به کودکان آسایش و اطمینان خاطر ارائه کنیم.

( فرزندان خود را از حمایت کنید، انتظار این را داشته باشید که به‌خاطر از دست دادن زندگی عادی و روزمره‌شان خیلی غمگین و خسته شوند، و سعی کنید شرایط را برای آنها عادی کنید).

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده