مغز و اعصاب کودکان

بیماری نیستاگاموس

بیماری نیستاگاموس چیست؟

نیستاگاموس یک بیماری شایع عصبی می باشد که باعث اختلال ریتمیک در حرکت چشم ها می شود این بیماری دارای دو فاز می باشد فاز رفت و فاز برگشت ، حرکات غیر ارادی می تواند بصورد افقی بصورت چپ یا راست و یا دورانی و چرخشی باشد این بیماری معمولا هر دو چشم بیمار را گرفتار می کند و معمولا با تمرکز به یک نقطه خاص با عث تشدید این اختلال می شود. مغز و اعصاب کودکان

بیماری نیستاگاموس بر چند نوع است؟

نیستاگاموس حرکتی

نیستاگموس حرکتی از سنین ۶ هفتگی در نوزادان تا سه ماهگی شروع می شود. اعضاء دیگر خانواده ممکن است دچار حرکات چشمی غیر طبیعی مشابهی نیز باشند، معمولاً حرکت افقی است. غالباً نگاه کردن بسیار نزدیک به اشیاء یا دیدن در جهت های غیر عادی از شدت نیستاگموس می کاهد و بینایی را بهبود می بخشد. خوشبختانه حرکت چشم بیماران باعث دیدن متحرک اشیا نمی شود. با دور شدن اشیاء بینایی ممکن است کاهش یابد اما با نزدیکی آنها بینایی تقریباً طبیعی است. معمولاً هیچ گونه محدودیتی در پتانسیل یادگیری افراد مبتلا به نیستاگموس حرکتی وجود ندارد. مغز و اعصاب کودکان

نیستاگاموس حسی

نیستاگموس حسی که با بینایی کاهش یافته به هر دلیلی همراه می شود. نیستاگموس حسی معمولاً در سن ۶ تا ۸ هفتگی شروع می شود. چشم ها متحرک به نظر می رسند و حرکت آنها گاه تند و گاه کند است. در اغلب موارد چشم ها به طرف بالا می چرخند و پلک ها نیز ممکن است تکان بخورند. گاهی علت کاهش. مسائل دیگری که به منجر به بیماری نیستاگاموس حسی می شوند ممکن است قابل درمان نباشند. با این حال شناخت علت زمینه ای برای پیش بینی وضعیت کودک بیمار در آینده از اهمیت ویژه ای برخوردار است

نیستاگاموس ارادی

این بیماری خطری زیادی برای بیمار ایجاد نمی کند دلیل اغلب این نوع اختلال جلب توجه دیگران می باشد که در شاخه روانشناختی مورد بررسی قرار می گیرد. کشف استعداد در کودکان

روش های تشخیص بیماری نیستاگاموس

ارزیابی کامل همکاری پزشکان با متخصصین سایر رشته‌ها بسیار حائز اهمیت است. معمولاً می‌توان علت را تشخیص داد. عوامل مهم تشخیص به سن شروع، سابقه خانوادگی، ‌سلامتی عمومی بیمار یا استفاده از داروهای ویژه بستگی دارد. چشم پزشک ممکن است نوع نیستاگموس، ‌سرعت و جهت آن را بسنجد و مشکلات چشمی دیگر را همچون افتادگی پلک‌ها، کاتاراکت، بیماری شبکیه یا عصب بینایی جستجو کند. آزمایشات خونی یا گرفتن عکس‌های ویژه می توانند در تشخیص علت مفید باشند. مغز و اعصاب کودکان

روش های درمان بیماری نیستاگاموس

درمان به وسیله عینک و وسایل نگه دارنده

در این روش به وسیله عینک و وسایل نگه دارنده جهت بهبودی وضعیت بینایی کودک مورد استفاده قرار می گیرد

درمان به وسیله عمل جراحی

در این روش جهت اصلاح انحراف چشم کودک و کاهش دامنه بیماری نیستاگاموس عمل جراحی صورت می گیرد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده