آتاکسی ( عدم تعادل) در کودکان

آتاکسی چیست؟ کلمه آتاکسی از ریشه یونانی و به معنی ” ناخواسته ” است. آتاکسی به حرکات بی نظم وبی دقت ومشکل در تعادل کودکان مربوط است.

نوارمغز کودکان

هماهنگی نیازمند فعالیت چندین قسمت از سیستم عصبی بوده  که اگر یک منطقه آسیب پیدا کند  احتمال بروز آتاکسی وجود خواهد داشت .

پزشک با معاینه تشخیص خواهد داد که علت آتاکسی اختالل در عملکرد مغز، نخاع و یا عصب میباشد .

شایع ترین قسمت مغز که مسئول آتاکسی است مخچه می باشد.

والدین و بیش فعالی

دلایل گوناگونی باعث ایجاد آتاکسی می‌شوند:

عوامل ارثی: انواع مختلفی دارد.

عوامل پیش از تولد: رشد غیرطبیعی مخچه در دوران جنینی

عوامل غیر ارثی: عواملی مانند آسیب‌های مغزی، سکته مغزی، فلج مغزی و …

علایم آتاکسی چیست ؟

• اختالل در تعادل در هنگام ایستادن
  • مشکالت در راه رفتن که ممکن است شامل موارد زیر بوده

راه رفتن با قدم های باز

تلو تلو خوردن و یا افتادن به این طرف و آن طرف

ناتوانی در راه رفتن در یک خط مستقیم

افتادن به دلیل عدم تعادل

• ناهماهنگی و بی نظمی در حرکات دست
  • لرزش که معموال هنگام رسیدن اندام به هدف بدتر می شود که می تواند بازوها ،پاها ، سر ویا حتی کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد
  • اختلال در صحبت کردن، عمدتا گفتار نا واضح
  • مشکلات در حرکات چشمی که می تواند باعث دوبینی و تاری چشم گردد.

گوشی و سردرد

علل آتاکسی چیست ؟ آتاکسی یک نشانه عصبی است و نه یک بیماری، که علل متعددی دارد،

از جمله: • آسیب های مغزی ازجمله تومور، سکته مغزی، ضربه به سر، عفونت، و غیره • کمبود ویتامین مانند پایین بودن سطح ویتامین B12، B1 و Eیا • قرار گرفتن در معرض برخی داروها و یا سموم مانند فنی توئین، کاربامازپین، باربیتورات ها، داروهای آرام بخش، برخی از آنتی بیوتیک ها، لیتیوم، آمیودارون و الکل

• بیماریهای خود ایمنی مانند ام اس، پاسخ ایمنی در برابر تومور، التهاب عروق مغزی و یا بیماری سلیاک
  • بیماریهای متابولیک مانند اختالل در عملکرد غده تیروئید و یا قند خون پایین
  • بیماری های تحلیل دهنده سیستم عصبی، مانند تحلیل سیستم های مختلف )MSA ،)آتاکسی مخچه ای نخاعی)SCA) • علل ارثی )ازثی یا ژنتیکی(

آتاکسی چگونه توسط پزشک تشخیص داده می شود ؟

پزشک برای تشخیص عدم تعادل، نیاز به گرفتن شرح حال بالینی از جمله سابقه خانوادگی کامل دارد .

خواب کودکان

همچنین یک معاینه عصبی دقیق و در صورت لزوم تست های تشخیصی ، شامل موارد

زیر : • تصویربرداری : اسکن مغز با استفاده از توموگرافی کامپیوتری CT یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی MRI و یا MRI ستون فقرات • آزمایش خون، ادرار و نمونه مایع نخاعی • بررسی فشار خون و عملکرد ادراری • معاینه قلب • مطالعات هدایت عصبی و ثبت فعالیت عضله EMG / ENG • ارزیابی شناختی و یا عصبی روانی • معاینه چشم • آزمایش خون برای آتاکسی ژنتیکی یا ارثی آیا درمانی برای آتاکسی وجود دارد؟ درمان عدم تعادل بستگی به علت آن دارد .

اگر آتاکسی ناشی از مصرف مواد مخدر و یا سموم باشد، با قطع عامل ایجاد کننده آن، آتاکسی ممکن است بهبود پیدا کند .  اگرعامل کمبود ویتامین ، تومور، بیماری خود ایمنی یا متابولیک در میان باشد ، ممکن است درمان پذیر باشند .

برخی از آتاکسی های ارثی ممکن است با ویتامین و یا درمان دارویی خاصی بهبود یابند. زمانی که هیج درمان خاصی وجود ندارد ورزش درمانی، کار درمانی وگفتار درمانی به بهبود عملکرد و کیفیت زندگی بیمار مبتال به آتاکسی ممکن است کمک نماید .

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر بخشنده