علائم تشنج در کودک

بیماری های پاییزی

بیماری های پاییزی

با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا بسیاری از بیماریها ی خاص این فصل سال بیماران را در گیر می کند . علاوه بر تاثیر مستقیم به صورت غیر مستقیم نیز بیماریهای جسمی و روانی به سراغ افزاد مسن و کودکان خرد سال و افراد در معرض آسیب می اید . مهم ترین این بیماری ها ،عفونت‌های ویروسی هستند که به راحتی منتقل می‌شوند . پیشگیری،
بهترین روش برای محافظت از خود در برابر هرگونه بیماری یا عفونت قابل انتقال در فصل پاییز است .
اهم بیماریهای مرتبط با فصل پاییز عبارتند از :
آلرژی و حساسیت‌ها
یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد آلرژی راگوید و اسپورهای قارچ هستند. این قارچ ها به مقدار کم در تابستان و در جاهای مرطوب وجود دارند . اما در فصل پاییز در هوا معلق اند..
علائم
– خارش و آبریزش چشم‌ها گرفتگی یا آبریزش بینی ، خارش سینوس‌ها یا گلو،عطسه ، ترشحات پشت حلق ، سرفهبیماری های پاییزی

سرماخوردگی
سرماخوردگی می‌تواند در هر زمان از سال برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما زمان اوج آن پاییز است. این بیماری مسری است و می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد.

علائم
آبریزش بینی ، سرفه ، سردرد ، عطسه ، احتقان ، گلودرد ، بدن درد – تب خفیف

kids-coughs-how-to-tell-when-its-serious-1280x960-1024x576-1546896096

آنفلوانزا
ویروس‌های آنفولانزا در فصل پاییز شایع هستند و در صورت عدم درمان بیماری می‌توانند شدید شود و به برونشیت یا ذات‌الریه تبدیل شوند
علائم
گلودرد ، تنگی نفس ، سرفه ، تب ، سردرد ، لرز ، گرفتگی سینه ، کوفتگی بدن ، تهوع واسهال و استفراغ ، خستگی بیش از حد

بیماری های پاییزی

Sick baby

گلودرد
ممکن است در هنگام خنک شدن هوا در گلویتان احساس خراش یا درد داشته باشید که منجر به گلودرد می‌شود. گلودرد همچنین می‌تواند نشانه آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد
علائم
تب و لرز ، ابریزش بینی ، کم اشتهایی ، مشکل بلع ، بدن درد ، کیپ شدن بینی- گرفتگی صدا

بیماری های پاییزی

نورو ویروس
نورو ویروس باعث التهاب معده می‌شود. بسیار مسری است و از پاییز تا زمستان ممکن است افراد را درگیر کند. این بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر یا از طریق غذاهای آلوده به ویژه غذاهای دریایی منتقل شود.
علائم
احساس کسالت ، شکم درد ، استفراغ و تهوع ، درد عضلات- اسهال-

 

 

عفونت حاد گوش
عفونت گوش در اثر التهاب یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود و در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر رخ می‌دهد. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگری مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد. عفونت گوش در کودکان شایع‌تر است.
علائم
احساس کسالت ، سرگیجه ، کم شنوایی ، اسهال و استفراغ ، برونشیت حاد – گوش‌درد
برونشیت حاد التهاب لوله‌های برونشی است که هوا را به داخل ریه‌ها منتقل می‌کنند. این بیماری معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شود و اغلب پس از سرماخوردگی، گلودرد یا آنفلوانزا رخ می‌دهد. ویروس‌ها یا باکتری‌هایی که باعث برونشیت حاد می‌شوند در آب و هوای سرد رشد و نمو می‌کنند و به اصطلاح شکوفا می‌شوند.

بیماری های پاییزی

آرتروز
آرتروز التهاب مفاصل است که با افزایش سن بدتر می‌شود. آرتریت یک بیماری است که در تمام طول سال وجود دارد؛ اما افراد مبتلا به آرتروز گزارش می‌دهند که هوای سرد و مرطوب باعث شعله‌ور شدن علائم آن‌ها می‌شود
علائم
ورم و درد و سفتی مفاصل ، خستگی – حساسیت مفاصل
سینوزیت
در اثر التهاب سینوس‌ها سینوزیت ایجاد می‌شود و در آب و هوای سرد بیشتر اتفاق می‌افتد؛ چرا که رایج‌ترین علل سینوزیت یعنی آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا در این زمان از سال شیوع بیشتری دارد. .

علائم
گرفتگی بینی ، درد دندان ، ترشحات پشت حلق ، – تب
آسم ناشی از سرما
هوای سرد و مرطوب با خشک کردن راه‌های هوایی خطر حمله آسم را افزایش می‌دهد. سرماخوردگی و آنفولانزا که از موارد شایع در فصل پاییز هستند، از دیگر محرک‌های شعله‌ورکننده‌ی آسم در هنگام پاییز می‌باشند.

بیماری های پاییزی

اختلال عاطفی فصلی
اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک اختلال خلقی است که بسیاری از افراد را در طول پاییز و زمستان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلال عاطفی فصلی یک اختلال جدی است که می‌تواند منجر به افسردگی بالینی شود و هیچ نظریه یا اثبات قطعی در مورد آنچه در واقع باعث این اختلال می‌شود وجود ندارد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این مربوط به تغییرات هورمونی در فصل زمستان است.

علائم
خستگی ، اشکال در تمرکز ، تنهایی و تمایل برای آن ، خواب آلود بودن ،پرخوری- غمگینی

بیماری های پاییزی

سندروم رینود
پاییز اوج زمان درد و ناراحتی در بیماران مبتلا به سندرم یا پدیده رینود است. این اختلال نادر عروقی که ۳ تا ۵ درصد از جمعیت عمومی را درگیر می‌کند، باعث تنگ شدن شدید رگ‌های خونی در انگشتان دست و پا می‌شود. مناطق آسیب‌دیده ممکن است به رنگ آبی یا سفید درآید. در موارد شدید، از بین رفتن گردش خون ممکن است باعث ایجاد زخم یا حتی نکروز بافت شود.
علائم
تورم ، گردش خون ضعیف – بی‌حسی

بیماری های پاییزی

افسردگی
بالا رفتن ملاتونین در فصا پاییز به دلیل نور کم خورشید باعث بالا رفتن میزان خواب می شود که این خود یکی از دلایل افسردگی در کودکان و بزرگسالان است.
از طرفی کاهش نور خورشید باعث کاهش سرتونین در بدن شده که به تبع آن کاهش اشتها و تحرک و سرخوشی شده که از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی در این برهه از سال می باشد.
و درنهایت اینکه کوتاهی روز در پاییز و کاهش نور خورشید باعث به هم ریختگی ریتم سیر کالین می شود که این خود یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی در کودکان و بزرگسالان می باشد.
نکته پایانی اینکه قرار نیست همه ما به تمام بیماریهای قید شده در سطور بالادچار شویم . قطعا با انجام برخی کارهای پیش پا افتاده و بهداشتی می توانیم خود و خانواده خود را ایمن نگه داریم . و اینکه همه علایم قید شده به دنبال افراد و شرای مستعد هستند.

787604_855

 

دکتر محمدکاظم بخشنده  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده

عدم تمرکز و توجه در کودکان

عدم تمرکز و توجه در کودکان
بسیاری از والدین نگران شرایط توجه و تمرکز کودکان خود هستند . همه روزه خانواده های بسیاری برای این موضوع به پزشک متخصص مراجعه می کنند و راه درمانی برای آن جستجو می کنند .
والدین برای نشان دادن علائم فرزندانشان به مشاورین از این دسته اصطلاحات و تعاریف استفاده می کنند مثل : آتش بدون دود و نشان است ، از در و دیوار راست بالا می رو د، سر کلاس و در مدرسه حواسش جمع نیست ، دائما این طرف و آن طرف می پرد و یک جا بند نمی شود ، اینجاست که والدین دیگر نمی دانند چکار کنند تا فرزندشان مثل بچه های خوب توی فیلم ها ، یک گوشه آرام برای خودش بازی کند ، درس بخواند و در مدرسه شاگر نمونه باشد .
شکایت اصلی والدین در بی توجهی و عدم تمرکز کودکان
این روزها بسیاری از والدین گلایه و شایت می کنند که کودکان آنها مشکلات رفتاری زیادی را تجربه می کنند مخصوصا در زمینه درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه ، تمرکز و توجه کافی ندارند . از سایر علل بوجود آورنده بیش فعالی که خانواده ها با آن درگیر هستند باید اشاره کرد که گاهی ممکن است کودک مشکلات جسمانی مثل کمکاری یا پرکاری تیروئید ، کم خونی و ضعف سیستم ایمنی بدن داشته باشد که می تواند میزان تمرکز کودک را افزایش یا کاهش دهد . لازم به ذکر است در خانواده هایی که فضای ارتباطی آنها متشنج و همراه با درگیری و دعوای زیاد هستند کودکان کم حواس بستر لازم برای رشد حواس پرتی و عدم توجه و تمرکز را پیدا می کنند .
نظارت بیش از حد ، توجه و تمرکز کودک را مختل می کند
انتظارات بیش از حد توان از کودک در بسیاری از خانواده های امروزی دیده می شود که می توان ریشه آن را در چشم و هم چشمی های خانوادگی و فرهنگی جستجو کرد . انتظارات این دسته از خانواده ها خانواده هاف بالا و غیرواقع بینانه است و او نمی تواند این انتظارات را برآورده کند، در نتیجه مضطرب می شود و ااین اضطراب، قدرت تمرکزس می گیرد و حواسش را پرت می کند .
تفاوت کودک بیش فعال با کودک کم تمرکز چیست؟
کودک بیش فعال علائم و نشانه های واضح تری نسبت به اختلال نقص توجه و تمرکز برای متخصص مغز و اعصاب کودکان دارد . همچنین اگر کودکی علاوه بر نقص توجه و تمرکز به محیط اطراف خود خشمگین و پرخاشگر است و نمی تواند هیچ فعالیتی را کامل انجام دهد و به همین دلیل توسط اطرافیان تنبیه می شود که در ادامع این تنبیه ها بر خشم و پرخاشگری اش می افزاید .
به همین علت است که ما معمولا در مهدکودک ها از مربی ها می خواهیم کودکان بی تحرک و بیش از اندازه آرام را معرفی کنند و از دیدگاه ما امکان دارد این نوع کودکان سالم نباشند. بنابر این اگر فرزندی دارید که تمرکز ندارد اولین احتمال تان نباید بیش فعالی باشد .
چرا بیشتر نقص توجه بر روی درس و تکالیف مدرسه می باشد ؟
بسیاری از کودکانی که در خانواده مشکل دارند توانایی تمرکز سر کلاس را ندارند و خودشان را با فعالیتهای غیردرسی دیگری سرکرم می کنند . باید شرایط و موقعیت کلاس درسی که کودک در آن قرار دارد را بسنجیم زیرا بعضی مواقع کودک توانایی آن را ندارد که ارتباط مفیدی با معلم خود برقرار کند در نتیجه کلاس و هرچیزی که در آنجا اتفاق می افتد برایش جذابیتی ندارد . دیده شده در برخی موارد حتی محیط کلاس موجب حواس پرتی دانش آموزان می گردد .
تماشای بیش از حد تلویزیون ، تمرکز و توجه کودک را مختل می کند
در خانواده هایی که نظم مشخصی در ساعت خواب و خوراک خانواده وجود ندارد ، یعنی خانواده زمان خاص و تعیین شده ای برای خواب و خوراک وعده های غذایی ندارند ، بویژه در خانواده هایی که زمان شام خوردن به نیمه شب می رسد ، کودکان خواب مفید بسیار کمی را تجربه می کنند و همین امر موجب می شود که بیشتر با مشکل تمرکز رو به رو باشند . متوسط خواب کودک حتما باید حداقل ۸ ساعت باشد و کودکانی که کمتر از این میزان مشخص شده می خوابند
به مراتب میزان دقت و توجه و تمرکز پایین تری نسبت به همسن و سالاهای خود خواهند داشت .
بازی های رایانه ای هم ممکن است بر تمرکز بچه ها اثر بگذارد؟
اگر این بازی های انتخاب شده در زمان و محدوده مشخص و به صورت برنامه ریزی شده به کودک ارائه شده باشد اشکال بالینی خاصی ندارد اما مشکل و شروع مشکلات از زمانی بوجود می آیند که کودک زمان بسیار طولانی را برای بازی رایانه ای صرف می کند یا بازیهای نامناسب سن خود را انجام می دهد
ناتوانی در تمرکز کردن چه ربطی به هوش دارد؟
این موضوع مهم را باید همه والدین بدانند که هم یک کودک با ضریب هوشی بالا و هم یک کودک با ضریب هوشی پایین توانایی آن را دارند که کمبود و نقص در حواس و تمرکز داشته باشند .
ثبت نام کودک در کلاس ورزشی به منظور تخلیه انرژی
اگر کلاس ورزشی که به صورت حرکتی و تحریکی فیزیکی است به شکل آموزش اجباری اجرا شود و کودک صرفا به کلاس برود تا فنون و قوانینی راکه در بیشتر مواقع دوستشان ندارد یاد بگیرد تاثیری در تخلیه انرژی و هیجانات کودک نخواهد داشت . کودک باید در محیطی قرار بگیرد که به صورت آزادانه بالا پایین بپرد ، شیطنت کند .

ارتباط سردرد با موبایل

ارتباط سردرد با موبایل

ارتباط سردرد با موبایل

اگر فکر می کنید که موبایل باعث سردرد می شود قطعا درست فکر کرده اید.در این مجال سعی میکنیم عامل بسیاری از سر دردها در کودکان استفاده نادرست و نا صحیح از  موبایل است.ضررهای تلفن همراه از وقتی مورد توجه متخصصان و پزشکان قرار گرفت که فردی در شهر فلوریدای آمریکا در سال ۱۹۳۹ گرفتار سردرد و به تبع ان تومور مغزی شد و از همسرش که دارای تلفن همراه بود شکایت کرد .

ارتباط سردرد با موبایل
براساس مطالعات صورت گرفته ،عواملی که درارتباط با بروز سر درد و استفاده از گوشی های موبایل هستند به طور اختصار در چهار حیطه ذیل مورد بحث و بررسی قرار می گیرند :

 

  • .بسیاری از متخصصان بر این باورند که تداخلات بی سیم در اثر استفاده ی طولانی مدت از تلفن همراه گلوکز مغز را مرف می کند . کاهش گلوکز مغز خود عامل ایجاد سردرد در بسیاری از کودکان است

ارتباط سردرد با موبایل

 

  •  همچنین این متخصصان به قطعیت اعلام کردند که ۵۰ دقیقه مکالمه با تلفن همراه می تواند سلول های مغزی را در منطقه ای که به گوشی نزدیک تر است تغییر بدهد .و این بواسطه ی تشعشعات ضعیف الکترو مغناطیسی تلفن های همراه است.

    ارتباط سردرد با موبایل

به طور کلی باید گفت که قدرت تشعشعات موبایل ۲ وات است . این تشعشعاتبه دلیل اینکه فرکانس ماکرو ویو است ،زمانی که در مجاورت بدن قرار گیرد ایجاد حرارت اضافی در سلول ها میکند . گرمای حاصل از این تشعشعات بسیار یاز مراکز بدن از جمله مغز و قلب را درگیر میکند که این خود با عث ایجاد درد های مزمن در بدن به ویژه سر است.

ارتباط سردرد و موبایل

 

پژوهشگران دانشگاه امیر کبیر اعلام کردند که استفاده از گوشی همراه از حدود ۲۰ دقیقه به بالا می تواند با افزایش تدریجی حرارت بافت های مغزی سبب ایجاد تغییرات فیزیولوژیک در مغز و حتی کاهش شنوای شود. این مطالعات نشان داد که میزان جذب امواجی که از گوشی همراه به سمت گوش می آید با توجه به فاصله تلفن از گوش و فرکانس موج متفاوت است . اما بیش از ۰ درصد امواج توسط بافت جمجمه و مغز جذب شده و به شکل انرژی حرارتی در می آید. بر این اساس دانشمندان اعلام کرده اند که احتمال ابتلا به تومور و سردرد در همان سمت از مغز که عموما در مجاورت بیشتر امواج است بین ۴۰ تا ۲۷۰ درصد افزایش یافته است.

ارتباط سردرد و موبایل

 

 

  • یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد سردرد در کودکان می شود حالات نشستن و میزان نشستن در هنگام استفاده از گوشی هاست که خود باعث اسپاسم عضلات در ناحیه گردن ، سر ، کمر و پهلو ها می شود که در صورت عدم درمان توسط پزشک معالج عوارض جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

ارتباط سردرد با موبایل

اسپاسم عضلات در اصل به نحوه نشستن ، خوابیدن ، ایستادن و در کل به فرم حالت بدن در هنگام استفاده ارتباط دارد که حتی در حالت صحیح بدن به دلیل قرار گرفتن بد ن در طولانی مدت در یک وضعیت ثابت باعث بروز درد های شدیدی در نواحی درگیر از جمله سر می شود.

 

  • از عوامل دیگر بروز سردرد در کودکان نور آبی است . این نور که از صفحه ی موبایل و تلویزیون و تبلت ساطع می شود  به یکی از عمیقترین بخش های مغز ( شبکیه ) آسیب می زند که این خود عامل بسیاری از سردردهاست .

ارتباط سردرد با موبایل

 

  • از موارد دیگر سردرد ها در استفاده ی کودکان از گوشی ها و تبلت ها ، خستگی و فشار ناشی از نگاه کردن مداوم به صفحه نمایش است .که این خود باعث خشکی چشم و سردرد در کودکان می شود.

 

ارتباط موبایل با سردرد

 

  • پیشنهاد چند نکته ضروری جهت استفاده از این فناوری جهت ارتقای بهداشت روانی و جسمی کودکان:

۱-ایجاد مالکیت:
همیشه و در هر مکان و زمانی هم کودک و هم شما باید بدانید که مالکیت موبایل و یا تبلنت با شما است . یعنی کودک باید بداند که فقط با جلب نظر شماست که می تواند از گوشی استفاده کند.
تلفن همراه باید در زمان شام از کودک گرفته شود.

ارتباط سردرد با موبایل
۲-مدیریت زمان:
کودک باید بداند و بپذیرد که در زمان های خاص تعیین شده از طرف شما حق استفاده از گوشی را دارد .پس برای جلوگیری از بی انظباطی زمان حتما برنامه یزی کنید و هم خود و هم دیگران را ملزم به رعایت کنید.

ارتباط سردرد با موبایل
۳-محدود کردن استفاده از تلفن همراه به ویژه در هنگام انجام تکالیف:

والدین باید قوانینی برای استفاده کودک از موبایل وضع کنند و کودک باید موظف به اجرای آن باشد. برای نمونه تا تکالیف مدرسه تکمیل نشود استفاده از موبایل ممنوع است. استفاده تلفن همراه هنگام انجام تکالیف مدرسه عملکرد حافظه، یادگیری و عملکرد شناختی کودک را کاهش می دهد

ارتباط سردرد با موبایل

 

۴-استفاده از تلفن همراه پیش از خواب ممنوع:
اینکه استفاده از تلفن همراه پیش از خواب ممنوع است را به عنوان قانون در خانه وضع کنید و خود نیز به اجرای آن اهمیت دهید.تلفن همراه نباید هنگام خواب در اتاق خواب کودک قرار داشته باشد: دستگاه تلفن همراه باید هنگام خواب در خارج از اتاق کودک نگهداری شود تا کودک برای استفاده از آن برای ارسال پیام، خواندن پیام، بازی کردن و غیره وسوسه نشود.

ارتباط سردرد با موبایل
و نکته آخر اینکه : استفاده از فناوریهای روزدنیا بسیارارزشمند است و زیبا ، به شرط اینکه لزوم و راه استفادهاز این فناوری را به خوبی بیاموزیم و به دیگران انتقال دهیم تا جلوی بسیاری از آسیب ها و زیا نها گرفته شود.

 

دکتر محمدکاظم بخشنده  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن

 

 

تفاوت تشنج و صرع

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

یکی ازمهمترین مسائلی که تمام والدین و افراد خانواده باید نسبت به آن توجه و آگاهی داشته باشند ، چگونگی برخورد اولیه با بیمار بعد از حمله تشنجی است. به زبان ساده تر بعد از اینکه کودک دچار تشنج شده ، پدر و مادر چه اقداماتی باید انجام دهند ؟

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

قبل ازورود به این مقوله لازم است در مورد بیماری تشنج اطلاعاتی هر چند اولیه داشته باشیم تا کاملا بیماری را بشناسیم و از این طریق راحت تر با این بیماری می توانیم برخورد کنیم.

 

  • تشنج در کودکان

و یا به عبارتی تغییر ناگهانی فعالیت های حرکتی در فرد است که ناشی از اختلال در فعالیت الکتریکی مغز بوده و غالبا در کودکان بسیار شایع است..تشنج شامل انقباضات غیر ارادی تعداد زیادی از عضلات بدن است. تشنج یک واکنش ناخود آگاه بدن است که معمولا همراه با تب است و عموما به دنبال سرما خوردگی آنفولانزا یا عفونت گوش در کودکان اتفاق میفتد. تشنج در کودکان بالای ۶ ماه تا ۵ سال بیشتر است و علت تشنج در این سنین معمولا تب می باشد.

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

 

یکی از شایع ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که البته معمولا سرنوشت خوبی دارد، اما گاهی نیز به علت یک بیماری خطرناک مانند مننژیت (التهاب و عفونت پرده‌های مغزی) ایجاد می‌شود. تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان ۱ تا ۵ سال رخ می‌دهد، هر چند گاهی این نوع تشنج قبل از یک سالگی یا بعد از پنج سالگی هم دیده می‌شود. اغلب تشنج های ناشی از تب اثرات طولانی مدتی بر جای نمی گذارند. تشنج های ساده صدمه ای به مغز وارد نمی کنند و باعث عقب ماندگی ذهنی یا ناتوانی های یادگیری نمی شوند و بدان معنا نیستد که کودک اختلالات زمینه ای جدی تری پیدا خواهد کرد. تشنج های ناشی از تب نشان از اپی لیسی ندارند، یعنی تمایل به بروز تشنج های عود کننده که در اثر سیگنال های غیر طبیعی الکتریکی در مغز ایجاد شده باشند، اما باید مراقب بود و جلوی تشنج را گرفت و در پیشگیری از آن کوشا بود.

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

  • شکل تشنج در نوزادان

علایم تشنج در نوزادان متفاوت است ممکن است به صورت حرکات شدید اندام ها، پرش های عضلانی تکراری، لرزش پلک ها، سفت شدن اندام ها، حرکات شبیه مکیدن یا جویدن در دهان، گریه غیر طبیعی یا حرکات غیر طبیعی چشم ها دیده شود در بعضی نوزادان تنها علامت تشنج توقف تنفس به مدت بیش از ۲۰ ثانیه و کبود شدن نوزاد است.

 

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

غالبا تشنج در اولین ساعات بروز تب پدیدار شده و گاهی حتی والدین متوجه تب کودک نمی شوند. و پس از وقوع تشنج متوجه تب در نزد کودک می شوند. تشنج به صورت از دست رفتن ناگهانی هوشیاری ، قفل شدن فک، سیاه شدن دور لب، سفت شدن تمام بدن و به دنبال آن حرکاتی شبیه دست و پا زدن بروز می کند.

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

باید توجه داشت که حمله تشنج معمولا کوتاه مدت بوده و در عرض ۲-۱ دقیقه برطرف می شود. و به ندرت ممکن است حرکات تشنجی در یک طرف بدن و یا فقط در چشم‌ها باشد که در این موارد علامت خطرناکی است و نیاز به بررسی بیشتری دارد . هر چه تشنج در سنین پایین تر بروز کند احتمال تکرار آن بیشتر است .

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

 

شایع ترین عارضه تشنج ها این است که، این نوع تشنج ها عود کننده اند و در صورتی خطر عود آنها بالاست که:

  • نخستین تشنج کودک در اثر تب کم ایجاد شود.
  • فاصله زمانی میان آغاز تب و بروز تشنج کوتاه باشد.
  • یکی از بستگان درجه اول کودک سابقه تب و تشنج را داشته باشد.
  • سن کودک در زمان نخستین تشنج ناشی از تب کمتر از ۱۵ ماه باشد.

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

 

اقدامات لازم در هنگام تشنج:

  • اولین اقدام در هنگام بروز تشنج حفظ خونسردی است .
  • دومین اقدام در هنگام بروز تشنج این است که کودک را محکم نگیرید و مانع از حرکات غیر ارادی او نشوید.
  • سومین اقدام در هنگام بروز تشنج این است که میزان لباس های کودک را کم کرده و تا حدودی محیط را خنک تر کنیم .
  • چهارمین اقدام این است که اگر آدامس و یا جسم خارجی درسانیده تا اقدامات در مانی موثر صورت گیرد.ر دهان کودک است آن را از دهان کودک خارج کنیم.
  • پنجمین گام در هنگام بروز تشنج این است که کودک را در پهلو بخوابانید بازوی وی را زیر سرش قرار دهید. به این ترتیب، اگر کودک استفراغ کرده باشد، مواد استفراغی وارد ریه وی نخواهد شد.

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

مهمتری گام این است که بلافاصله کودک را از طریق اورژانس را به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان اگر در زمان آغاز تشنج، چیزی در دهان کودک قرار دارد، آن را خارج کنید تا از شوک پیشگیری شود. نیازی نیست دندان‌های کودک را از هم باز کنید، فقط مطمئن شوید زبان کودک تحت فشار نباشد. بعضی از والدین هنگام تشنج کودک به خصوص در همراه بودن با تب سعی می‌کنند او را پاشویه کنند و یا زیر آب سرد بگیرند. به یاد داشته باشید هیچ کدام از این روش‌ها موثر نیستند. بعد از توقف تشنج اگر کودک‌تان تب داشته باشد، می‌توانید از شیاف استامینوفن استفاده کنید. 

 

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

اقدامات اولیه حین تشنج کودک

 

و نکته پایانی اینکه از آنجا که تشنج ناشی از تب گاهی ناشی از علل مهم و خطرناک است و همچنین به دلیل این‌که بعضی از علل تشنج‌های بدون تب مثل کمبود قند و کلسیم نیاز به درمان اختصاصی دارد، بلافاصله پس از بروز تشنج به اورژانس زنگ بزنید و یا کودک را سریعا به پزشک فوق تخصص مغز واعصاب کودکان برسانید .

 

 

دکتر محمدکاظم بخشنده  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن