دور سر کوچک

دور سر کوچک چیست؟

دور سر کوچک، یا میکروسفالی یعنی کوچک بودن اندازه سر در کودکان. در میکروسفالی مغز به اندازه کافی رشد نمی کند. دور سر کوچک یک بیماری نیست، اما یکی از علائم مهم ابتلا به بیماری‌های دیگر است.

علت میکروسفالی چه هستند؟

میکروسفالی علت های متعددی دارد که شامل عوامل ارثی و محیطی میشوند.

درصورت بروز نقص در یک نوع ژنی که در رشد و تحول سلول‌های عصبی نقش اساسی دارد، میکروسفالی ایجاد می شود.

بالا بودن سطح فنیل آلانین در مادری که به صورت مغلوب، ژن ابتلا به بیماری فنیل کتونوری را دارا است و علامت دیگری از این بیماری ندارد؛ موجب بروز میکروسفالی در جنین می شود که ابتلا به این بیماری همراه با عقب ماندگی ذهنی است.

عوامل دیگری مانند تماس جنین با اشعه ایکس، داروهای مورد استفاده مادر مانند کورتون و عفونتهای ویروسی مادر همچون آبله مرغان و سرخک می تواند موجب بروز میکروسفالی در نوزاد شود.

دور سر کوچک چه عوارضی در کودک ایجاد می کند؟

دور سر کوچک می‌تواند باعث ناتوانی وسیع گفتاری و حرکتی شود. کودکان مبتلا به دور سر کوچک بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های عصبی دیگر مانند صرع، فلج مغزی، عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی های بینایی و شنوایی قرار می گیرند. در بررسی های دانشمندان آمده است که حدود ۴۵ درصد کودکان مبتلا به میکروسفالی دچار صرع، حدود ۲۰ درصد آنها دچار فلج مغزی و حدود ۵۰ درصد این بیماران دچار عقب ماندگی ذهنی هستند.

images1

تشخیص، درمان و پیشگیری میکروسفالی چیست؟

بیماری دور سر کوچک با معاینه کودک توسط فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان تشخیص می شود. برای تشخیص نهایی این بیماری اقدامات دیگری مانند ام آر آی مغزی و بررسی آزمایشگاهی لازم است. در صورتی که علت اصلی و زمینه ای دور سر کوچک تشخیص داده شود، درمان آن با درمان علت زمینه ای بیماری می باشد.