تشنج نوزاد

تشنج نوزادی

تشنج نوزاد درچه سنی اتفاق می افتد؟

وقتی به هر علتی افزایش ناگهانی در انرژی الکتریکی سلول های خاکستری مغز اتفاق بیفتد، تشنج در کودکان رخ می دهد. بعد از اشکال در عملکرد مغزی و بروز تشنج، علایم انقباضات عضلانی در اندام ها به همراه اختلال هوشیاری اتفاق می افتد. به هرگونه تشنج در بیست و نه روز اول بعد از تولد، تشنج نوزاد گفته می شود.

علایم تشنج نوزاد چیست؟

تشنج نوزاد ممکن است به صورت های زیر بروز کند:

• انحراف چشم به اطراف و یا اینکه نوزاد برای چند لحظه به یک نقطه خیره شود.
  • تشنج در یک  نوزاد گاه به صورت حرکات غیر ارادی در اعضای بدن کودک که ممکن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیرکند ایجاد می شود. این حرکات بصورت سفتی اندام یا دست و پازدن، حرکاتی شبیه پدال زدن یا حرکات لرزشی و تکان دهنده در یک و یا چند اندام اتفاق می افتد.
  • اشکال در تنفس نوزاد بصورت قطع تنفس و سیاه شدن اطراف دهان یا اشکال در ضربان قلبی نوزاد به شکل افزایش ناگهانی ضربان قلبی نیز ممکن است به علت تشنج نوزاد باشد.

علت بروز تشنج نوزاد چه هستند؟

شایع ترین دلیل برای تشنج نوزادی اشکال در اکسیژن رسانی به مغز نوزاد می باشد. اغلب نوزاد قبل از تولد به علل مختلفی مانند اشکال در خونرسانی جفت از مادر به جنین دچار مشکل اکسیژن رسانی به مغز می شوند.

دلایل دیگر تشنج نوزادی شامل خونریزی مغزی، عفونت های داخل رحمی، اختلال در ساختمان مغزی نوزاد، کمبود قند و یا کلسیم خون هستند.

اگر بیماری دچار تشنج نوزاد باشد چه اقدامات تشخیصی لازم است؟

بیمار مبتلا به تشنج نوزادی لازم است تحت نظر پزشک اعصاب کودکان مورد معاینه قرار گیرد. متناسب با شرح حال بیمار بررسی های تشخیصی شامل  نوار مغز، ام آر آی مغز، بررسی آزمایشگاهی شامل بعضی آزمایشات بیماریهای ارثی و متابولیک ضروری است.

آینده بیماران با تشنج نوزاد چگونه است؟

در پیش بینی آینده بیماران مبتلا به تشنج نوزاد علت اولیه ای که موجب تشنج شده است، بسیار مهم است.اگر علت اولیه تشنج نوزادی عارضه عمده ای در مغز نوزاد ایجاد نکرده باشد در بیش از نیمی از این بیماران آینده کودک بسیار خوب بوده و مشکلی نخواهند داشت.