تیک در کودکان

تیک در کودکان

آیا می دانید تیک در کودکان چیست؟

تیک در کودکان نوعی انقباض سریع، ناگهانی و غیرارادی عضلات ماهیچه می باشد. شایع‌ترین تیک‌ها به صورت حرکتی ودر سر و گردن می‌باشند، مانند پلک زدن، بالا انداختن ابرو، چشمک‌زدن، حرکات اطراف بینی و دهان و بالا انداختن شانه ها. شایع‌ترین تیک‌های صوتی هم به صورت صاف کردن گلو و سرفه هستند.م درآوردن و سرفه کردن می‌باشد.

2

تیک در کودکان چقدر شایع است؟

حدود ۱۵ درصد کودکان مبتلا به تیک هستند. بیشترین موارد تیک در کودکان مربوط به سن ۶ تا ۱۱ سالگی است. پسرها سه برابر بیشتر از دخترها دچار تیک می شوند. اغلب موارد تیک در کودکان در طی چند هفته یا ماه ازبین می روند ولی گاه بیش از ۱۲ ماه طول کشیده که به آن تیک مزمن گفته می شود.

علل بروز تیک در کودکان کدامند؟

حدود یک سوم تیک در کودکان بعلت وجود زمینه ژنتیک در خانواده است. گاه کودک با تقلید از دیگران این حرکات را انجام می دهد. استرس و فشارهای روحی و عصبی (مثلا دعوای والدین) نیز در بروز تیک در کودکان موثر می باشد. هیجانات شدید حتی ناشی از خوشحالی یا یک اتفاق خوب هم می‌تواند باعث تشدید تیک در کودک شود.

transient-tic-disorder_thumb-590x443-1

آیا تیک در کودکان را باید جدی گرفت؟

معمولا تیک در کودکان خطر یا آسیبی برای کودک ایجاد نمی کند ولی واقعیت این است که تحمل توسط والدین کار آسانی نیست. گاه والدین کودکانشان را به دلیل این حرکات نامناسب و صداهای نابهنجار مورد تنبیه قرار می‌دهند. تیک در کودکان می تواند تاثیر مهمی بر عزت نفس کودک، پذیرش اجتماعی وی،‌ چگونگی روابط خانوادگی کودک و عملکرد تحصیلی وی بگذارد. کودک و نوجوان مبتلا به تیک به بتدریج عزت نفس وی کاهش یافته و گاه دچار افسردگی می‌شود. تیک تاثیر آن بر عملکرد تحصیلی کودک و نوجوان می‌باشد و باعث افت عملکرد وی می‌شود.

ba3286-2-1

والدین لازم است چه برخوردی با تیک در کودکان انجام دهند؟

نگران نباشید، زیرا اغلب کودکانی که تیک دارند بدون درمان کاملا بهبود می‌یابند.

نباید نسبت به تیک کودک واکنش غیرطبیعی نشان دهید، زیرا ممکن است اضطراب و تیک کودک را بیشتر کند.

با کودک خود مهربان باشید و سعی کنید زمینه های نگرانی و تنش عصبی اورا ازبین ببرید تا اطمینان و آرامش به کودک بازگردد.

اگر تیک در کودکتان برای مدتی بیش از شش ماه ادامه یافت حتما به پزشک اعصاب کودکان مراجعه نمایید.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار