درمان تشنج مقاوم در کودکان
مقدمه:

صرع پایدار مقاوم یک بیماری تهدید کننده در اطفال است که در آن حرکات تشنجی به داروهای خط اول ضد تشنج پاسخ نمی دهد. از یک درصد کودکان مقاوم به صرع ، بیست درصد آنها نسبت به درمان مقاوم هستند.

صرع پایدار به مواردی اطلاق میشود که در آن تشنجات بیمار بیش از سی دقیقه طول بکشد.

صرع درمان پذیر است

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب با تاکید بر این که صرع درمان پذیر است، گفتند: مبتلایان به صرع همانند سایر افراد جامعه می‌توانند زندگی عادی داشته باشند و تشکیل خانواده دهند و فقط در مورد انجام برخی ورزش‌ها مثل شنا، کوهنوردی و ورزش‌های خطرناک باید با پزشک مشورت کنند.

شایع ترین اتیولوژی در بیماران مبتلا به صرع پایدار مقاوم، سمپتوماتیک حاد می باشد .

درمان:

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک : رژیم کتوژنیک که متشکل از چربی زیاد با پروتیین و کربوهیدرات کم است، اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی برای درمان کودکان مبتلا به صرع پیشنهاد گردید.

با وجود پیشرفتهایی که در درمان دارویی و جراحی صرع بوجود آمده است، هنوز تعداد زیادی از کودکان دارای تشنجهای بدون علاج هستند
روش: این نتیجه یک ارزیابی چند مجموعه درمانی از اعمال مداخله بالینی بر ۶۱ کودک مبتلا به صرع مقاوم به درمان بود.

نتایج و درمان بر اساس سن بیمار و تشخیص متخصص تغذیه، هر فرد با یکی از انواع رژیم کتوژنیک برای مدت یک سال تحت درمان و پیگیری قرار گرفتند.

بیماران از نظر جنسیت، سن، وزن، تحصیلات مادر، مدت و نوع تشنج، دارو های مصرفی، سابقه عمل جراحی، وضعیت تکاملی و شناختی، بروز عوارض در آغاز و حین اجرای رژیم کتوژنیک، احساس رضایت والدین از تاثیر گذاری رژیم، مدت اجرای رژیم و علل قطع رژیم مورد بررسی قرار گرفتند.

در نهایت، داده های حاصل با استفاده از روش های آمار توصیفی آنالیز شد.

یافته ها: بیش از ۷۳ درصد والدین از تاثیرات اعمال شده توسط رژیم کتوژنیک بر بهبود صرع مقاوم به درمان در کودکشان راضی اند. به علاوه، پیروی از این رژیم منجر به بهبود وضعیت شناختی در ۶/۴۲ درصد موارد و کاهش دارو های ضد تشنج در ۱/۱۸ درصد شد . حدود ۴۰ درصد از شرکت کنندگان چه در ابتدا و چه در حین اجرای رژیم کتوژنیک هیچ گونه عارضه نامطلوبی را تجربه نکردند. در بقیه بیماران، احساس بیحالی در آغاز پیروی از رژیم و مشکل یبوست در حین پیروی از رژیم شایع ترین عوارض نامطلوب مشاهده شده بودند. تنها ۷/۱۹ درصد بیماران رژیم کتوژنیک را برای مدت ۱۲-۶ ماه ادامه دادند.

علت عمده قطع زود هنگام این رژیم عدم همکاری مادر یا کودک به دلیل سختی اجرا و طعم ناخوشایند گزارش گردید.

نتیجه گیری: سختی رژیم کتوژنیک مانع از ادامه دادن رژیم در این بیماران علیرغم نتایج موثر آن می شود. نیاز به اعمال راهکارهایی جهت بهبود پذیرش و پیروی از این رژیم در منطقه مورد بررسی را مطرح می نمایند.