راه تشخیص و درمان صرع کودکان

اقدام اولیه

هر کسی ممکن است مبتلا به صرع شود. از نوزادان و کودکان و نوجوانان گرفته تا افراد بزرگسال و حتی مسن می توانند دچار صرع شوند. والدینی که کودکانشان برای اولین بار دچار حمله صرعی می شوند به جای ایجاد نگرای برای خویش باید به سرعت به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کنند. این دسته از پزشکان به طور اختصاصی درباره درمان مشکلات آموزش دیده اند.

تفاوت تشنج و صرع

تشخیص بیماری صرع

نوار مغزی

معمولا پس از مراجعه با تجویز پزشک، نوار مغزی یا نقشه مغزی انجام می شود تا مشخص گردد، بیمار دچار صرع است یا خیر. گرفتن نوار مغز ترسی ندارد. الکترودهایی که روی سر بیمار قرار می گیرد پیام ها و امواج مغز را به دستگاهی می فرستند که در نهایت تصویر نقشه مغزی و یا خطوط نوار مغزی را ترسیم می نماید.

نوار مغزی کودکان

سی تی اسکن مغزی

یک راه دیگر برای تشخیص صرع، سی تی اسکن مغزی است. شخص در حالی که روی تخت به پشت دراز کشیده، اسکن گرفته می شود. تخت به اسکنر که کمی شبیه مخزن ماشی لباسشویی است، متصل می باشد. زمانی که نیمی از بدن شخص از بالا وارد اسکنر می شود، سرش در جایی محکم و ثابت نگه داشته می شود تا درطول مدت انجام اسکن بی حرکت بماند. اسکنر از طریق اشعه ایکس از مغز تصویر گرفته و پزشک با کمک رایانه تصویر مغز را روی صفحه نمایشگر مشاهده می کند. وی می تواند نواحی آسیب دیده مغز را که سبب صرع شده پیدا کند.

علت تشنج چیست؟

ام آر آی

نوعی دیگر از اسکن، ام آر آی مغزی می باشد. در این نوع اسکن آهنربایی بسیار قوی برای دریافت علائم مغز شخص بیمار به کار برده می شود. این علائم به سیستم رایانه وارد شده و تصویری از مغز او صفحه رایانه دیده می شود. در زمان گرفتن این نوع اسکن وقتی بیمار به طرف آهنربا کشیده می شود، هیچ چیزی احساس نمی کند. این دستگاه پر سر و صدا می باشد.

ام ار ای مغز کودک

درمان و کنترل بیماری صرع

درمان دارویی

داروهای زاد و مختلفی برای درمان صرع وجود دارد. گاهی پیدا کردن دارو برای فرد خاص، زمان زیادی طول می کشد. برخی از کودکان بیمار زمانی که برای اولین بار دارو مصرف می کنند، کمی دچار و خستگی و کسالت می شوند. چنین احساسی برای بیشتر افرادی که برای اولین دارو مصرف می کنند، طبیعی است. اما اثرات جانبی دارو پس از یکی دو هفته از بین می رود. اگر این علائم متوقف نشود، پزشک معالج، میزان دارو یا خود دارو را تغییر خواهد داد.

صرع کودکان

عمل جراحی

بیشتر افرادی که صرع دارند برای پیشگیری از حمله صرعی با دارو درمان می شوند. اما در تعداد کمی از آنها دارو به درمان کمک نمی کند. برای متوقف کردن حملات صرعی، این افراد به عمل جراحی نیاز دارند. پزشکانی که مغز را جراحی می کنند باید خیلی مهارت داشته باشند که به مغز آسیب نرسانند. پزشکان، پوست و استخوان سر را برای رسیدن به مغز با دقت شکافت می دهند. وقتی عمل جراحی به پایان می رسد، پوست را دوباره بخیه می زنند و پس از مدتی زخم بهبود می یابد و تنها علامت جراحی، زخم کوچکی خواهد بود که کم کم از بین می رود.
برخی از جراحان به دنبال راه های جدید برای جراحی مغز هستند مثل کابرد امواج نورانی خاصی که لیزر نامیده می شوند. این جراحی بدون باز کردن جمجمه فرد امکان پذیر است. یعنی هیچ زخمی بعد از جراحی باقی نخواهد ماند.
روش جدید دیگر برای کمک به بیماران دارای صرع، قرار دادن دستگاه کوچکی به نام ((محرک عصب واگ)) در قفسه سینه است. این دستگاه روی اعصابی که سبب حمله می شوند، اثر می گذارد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمد کاظم بخشنده