مراقبت از رشد کودک

چه کسی «مراقب» است؟

«مراقب» فردی است که درگیر توجه به نیازهای اولیه کودکان شامل تغذیه، برقراری ارتباط و محبت کردن به کودک می باشد. مراقبان اغلب یک ارتباط قوی با کودک دارند که ناشی از تعامل مداوم آنها می باشد. در اجتماع ما، مادران اولین و مهمترین مراقب برای کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، می باشند. ممکن است پدر و سایر افراد خانواده نیز مراقبانی به همان خوبی باشند. برقراری و حفظ ارتباطی خوب با مراقبان برای کمک به آنها در جهت بهبود زندگی کودکان شان مهم است. رشد قد در کودکان

مراقبت از رشد و تکامل کودکان

مراقبت از تکامل کودکان مهم است، زیرا تجارب کودکان در طی سال اول زندگی به میزان زیادی بر روی لامت و نیز بر ارتباط و مهارت های یادگیری آنها اثر می گذارد. مراقبت کردن از کودکان شامل: عشق ورزیدن، توجه و ایجاد فرصت هایی برای یادگیری و تکامل می باشد. خانواده ها ازطریق بازی و برقراری ارتباط با کودکان شان کمک می کنند که آنها سالم تر و قوی تررشد کنند.
پرورش اعتماد به نفس در کودکان
کودکان ازسن خیلی کم شروع به یادگیری می کنند. آنها اغلب از طریق بازی کردن، توجه کردن، تقلید نمودن و با دیدن آنچه که دیگران در اطراف آنها انجام می دهند، یاد می گیرند و اغلب برای این یادگیری نیاز به محیطی امن دارند. در صورتی که از کودکی مراقبت می کنید به یاد داشته باشید که آنها نیاز به توجه ثابت حداقل از یک فرد دارند.
مسئولیت در کودکان

یادگیری در سن خردسالی

بنا بر نظر پزشکان مغز و اعصاب کودکان تغذیه مناسب و سلامت خوب امری مهم برای کودکان قبل از تولد و نیز در طی دو سال اول زندگی می باشد که در این دوره بیشترین میزان تکامل مغز رخ می دهد. شیر مادر به تکامل مغز و تقویت سیستم ایمنی کودک کمک می کند. کودکان در زمان تولد می توانند، ببینند و بشنوند، بنابراین مهم است که برای تکامل این حواس، چشم ها و گوش های آنها تحریک شوند. هم چنین برای کودکان یک محیط تمیز و امن لازم است تا در آن اشیا ی جدید را کشف کرده و مهارت های نو بیاموزند و از صدمات و حوادث به دور باشند. کودکان اغلب برای اکتشاف، اشیا را در دهان خود قرار می دهند که از این طریق جنس و دمای آنها را امتحان کنند. بنابراین توجه به این نکته لازم است که تنها اشیای بی خطر و تمیز در اطراف آنها نگه داشته شود. یک محیط ایمن تنها محدود به محافظت از کودک از محیط فیزیکی نیست، بلکه از خشونت، عصبانیت و انتقاد نسبت به کودک نیز ممانعت می کند، از این طریق در کودکان برای اکتشاف و یادگیری از محیط اطراف شان، اطمینان ایجاد می شود. مراقبان می توانند کودک را به آرامی از اشیا خطرناک با گفتن یک «نه» آرام به جای سرزنش خشن دورکنند.
استقلال و ماجراجویی

توصیه هایی برای مراقبت تکاملی کودکان

ارتباطات و بازی ها برای ترغیب و تحریک تکامل فیزیکی، اجتماعی، شناختی و مهارت های هیجانی کودکان توصیه می شود. تکامل این مهارت ها شامل فعالیت های ساده مثل آموختن گرفتن و نگه داشتن اشیا، ایستادن و راه رفتن (فیزیکی)، یادگیری برقراری ارتباط و بیان احساسات خود (اجتماعی)، آموختن فکر کردن، مقایسه، حل مسئله و شناختن اشیا (شناختی) و یادگیری صبوری و شاد بودن و آرام کردن خود در هنگام ناراحتی (هیجانی) می باشد. بهبود تکامل کودکان باید بیش از کارهایی که کودک قادر است در سن مشخص انجام دهد، روی مراقبتی که کودک دریافت می کند ، متمرکز شود. این توصیه ها، جزییات بازی ها و فعالیت های ارتباطی را برای کودکان و خانواده های آنها شرح می دهد. این فعالیت ها فرصت هایی برای یاد گرفتن مهارت های جدید برای کودکان فراهم می کند و به خانواده ها کمک می کند تا مراقبت از کودکان شان را بیاموزند. این فعالیت ها با مهارت های پایه ای مراقب که حساسیت و پاسخ گویی است پیوند خورده و به مراقبان کمک می کند که به کودکان شان پاسخ داده و برای آنها مراقبت بهتری فراهم نمایند.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده