درمان اُتیسم با نوروفیدبک

آیا درمان اُتیسم با نوروفیدبک امکانپذیر است؟

برای درمان کودکان مبتلا به اُتیسم، راهکارهای بسیاری ارائه شده است ، که بسیاری از آنها به صورت پزشکی و دارویی می باشد ، در این راستا بسیاری از خانواده ها از این روشها بیزار هستند، نمی خواهند که به فرزندشان دارو بدهند ، پس لازم است برای درمان این اختلال درمانهایی دیگر نیز ارائه گردد. درمانهایی مثل نوروفیدبک، در نوروفیدبک ترکیبی از QEEG و بیوفیدبک که روشهای تخصصی درمانی است فرزند شما مقابل یک مانیتور قرار خواهید گرفت و الکترودی که بر روی سر شما قرار میگیرد و امواج مغزی او دریافت می گردد و به سیستم رایانه هدایت می کند .

مغز و اعصاب کودکان

حالا کودک شما با  مشاهده امواج مغزی خود بر روی صفحه مانیتور می تواند به تنظیم و کنترل امواج به روشی که درمانگر می خواهد بپردازد. نوروفیدبک در درمان بیش فعالی کمبود توجه و تمرکز، اضطراب، اختلالات یادگیری، تشنج و صرع، اختلالات خوردن و خواب، آسیب مغزی، دردهای مزمن و سردرد های میگرنی، افسردگی سوء مصرف مواد و حملات آسم مفید می باشد.

آیا نوروفیدبک برای اُتیسم و طیف آن مفید است؟

آموزشهای تخصصی نوروفیدبک بر روی هزاران کودک مبتلا به طیف اُتیسم توسط صدها درمانگر استفاده شده است ، مطالعات زیادی مبنی بر فوایداثرات  نوروفیدبک برای اُتیسم کودکان وجود دارد .

نوروفیدبک

اولین اثر مثبتی که والدین بعد از نوروفیدبک گزارش می دهند چیست؟

والدین اغلب اذعان دارند که فرزندنشان آرامتر شده است و احساساتشان را بهتر مدیریت و کنترل می کنند و به راحتی مانند گذشته علائم را از خود نشان نمی دهند ، ضمنا تغییراتی دیگر را هم بیان می کنند.

مطالعات و تحقیقات علمی بیانگر این است که نوروفیدبک علایم وابسته به اختلال طیف اُتیسم را کاهش می دهد . مهمترین مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۹ تا کنون شامل ۳۷  کودک مبتلا به اوتیسم بوده است ، این مطالعه توسط دکتر روبرت کوبن ورولوژیت معروف نیویورک و همکاران او صورت گرفته است. این مطالعات به عنوان ارزیابی نوروفیدبک تنظیم شده برای اختلال طیف اوتیسم  نامگذاری شده است .

نتایج تحقیقات حاکی از تغییرات مثبت و رضایت بخشی بود که توسط والدین این دسته از کودکان ارائه شده بود، والدین معتقد بودند که علائم اُتیسم در کودکانشان کاهش یافته است و بسیار راضی بوده اند. این علائم در زمینه های گفتار بیانی، بهبود زبان، ارتباط موثر با اطرافیان، اجتماعی شدن آنها، ‌آگاهی حسی به اندام خود، افزایش توانایی شناختی، بهتر شدن سلامت فیزیکی، آنها بود.

نوروفیدبک

چگونه نوروفیدبک کمک می کند؟

نوروفیدبک با  استفاده از تکنولوژی های دیگر مثل بیوفیدبک الگو و روشهای جدید و سالمی از مغز را ایجاد می کند . در اختلالات طیف اتیسم  مغز از لحاظ قانونمندی و نظم با مشکل روبرو می گردد .

مطالعات حاکی از این است که افراد مبتلا به اُتیسم در برخی نقاط مغزی آنها ارتباطات زیادی با یکدیگر دارند، در برخی مناطق مغزی دیگر آنها ارتباط ناکاملی وجود دارد.

نوروفیدبک یک روش بسیار موثر از ایجاد و تنظیم عملکرد های ساختار مغزی است . تسهیل پیشرفت در مناطق غیر طبیعی که کارکرد کمی در مورد ارتباطات دارند و به دنبال پیشرفت و بهبود عملکرد مغز علائم اختلال اُتیسم کاهش می یابند و نتایج مثبت بالینی حاصل شد.

ایجاد تغییر در مغز بدون دخالت دارویی

مغز باید یاد بگیرد زمانی که الگوهای جدید را آموزش می بیند کودک تمایلی به فراموش کردن آنها ندارد (ما اغلب اگر به خوبی دوچرخه سواری را آموزش ببینیم آن را فراموش نمی کنیم ) مداخلات پزشکی و دارویی ، فواید آنها اغلب زمانی درمان متوقف می شوند تا از بین بروند . برخلاف اقدامات دارویی یا پزشکی نوروفیدبک عوارض جانبی منفی طولانی مدتی ندارد .

پیشرفت های ناشی از نوروفیدبک در کودکان اُتیسمی:

* افزایش تماس چشمی و لمسی

*کمتر شدن طغیان های احساسی و هیجانی

*تغییر الگوهای گفتاری با آرامش بیشتر

*کمتر شدن افکار و اندیشه های قالبی و رفتارهای تکراری

*افزایش قدرت تحمل برای تغییر حرکت

*کمتر شدن علائم بیش فعالی

*بالا رفتن سطوح توجه و تمرکز

*کمتر شدن علائم و نشانه های اضطراب

*بالارفتن مهارتهای اجتماعی و ارتباطی با دیگران

* تجربه آرامش و ثبات بهتر

*بالا رفتن آگاهی از احساسات و تفکراتشان

نوروفیدبک : یک ابزار پیشرفته درمانی برای کودکان مبتلا به اُتیسم است ، کیفیت زندگی افراد مبتلا به اُتیسم و خانواده شان را بهبود می بخشد ، عملکرد سطح قشر مغز کودک را افزایش می دهد ، خود کنترلی را هم آموزش می بینند . این وسیله هیچگونه عوارض جانبی طولانی مدت ندارد ، نتایج ماندگاری و با ثباتی را به همراه دارد.

نوروفیدبک

به عنوان مثال یک دختر ۷ ساله با علائم و نشانه های بیش فعالی با گفتار بسیار محدود : از زمان شروع درمان با نوروفیدبک اولین چیزی که والدین او عنوان کرده بودند این بود که او خیلی پر حرف شده بود در صورتی که اکثر گفتارش در ابتدا غیر قابل فهم و یا کلمات خیلی کم داشت . از زمانیکه آموزشها با نوروفیدبک افزایش یافت فرزندشان بیشتر آرام شده بود. او توانایی آن را پیدا کرده بود که برای مدت طولانی تری بر روی صندلی بنشیند. معلم او هم بیان کرده بود که او در مدرسه و انجام تکالیفش یادگیری بیشتری از خود نشان داده بود .

مادر یکی دیگر از کودکان مبتلا به اُتیسم می گوید که بعد از بهره مندی از روش نوروفیدبک ، پسر او آرامتر و اجتماعی تر شده است و با دیگران بهتر از قبل تعامل برقرار می کند ، کارهایی را انجام می دهد که مادرش هیچ وقت تصور نمی کرد که پسرش بتواند آنها را انجام دهد.

نوروفیدبک

بعد از یک دوره درمانی با استفاده از نوروفیدبک تغییرات زیر گزارش شده است:

*اقدامات پزشکی ، دارویی نصف شده است

*او بسیار زیاد نظراتش را بیان می کند ، سوال می پرسد