داروی پیموزاید (اورپ)

اشکال و دسته دارویی

داروی پیموزاید که نام تجاری اورپ هم عرض می گردد معمولا توسط پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان برای درمان تیک های صوتی و حرکتی تجویز می گردد. پیموزاید در درمان اسپاسم عضلات صورت هم کاربرد دارد. همچنین پتانسیل کمی در القای اثرات آرامبخشی و خواب آوری دارد. این دارو به صورت قرص ۱ و ۴ میلی گرم و شربت موجود می باشد.
شربت اورپ

راهنمایی های عمومی

در صورتی که بیمار به داروی پیموزاید حساسیت قبلی دارد باید حتما با پزشک مشورت شود. در صورتی که بیمار مصرف کننده این دارو مبتلا به سندرم مادرزادی یا سابقه آریتمی های طولانی قلبی است باید حتما پزشک معالج مطلع گردد. در صورتی که بیمار داروهای ضدقارچ و یا آنتی بیوتیک مصرف می کند باید حتما پیش از مصرف این دارو با پزشک معالج مشورت شود. در صورتی که بیمار به داروهای آنتی بیوتیک حساسیت دارد باید حتما پیش از مصرف دارو پزشک معالج مطلع شود.
داروی پیموزاید (اورپ)
در صورت مصرف همزمان با داروهای ضد تشنج مانند کاربامازپین، فنوباربیتال و فنی توئین، جهت جلوگیری از بروز تشنج، حتما با پزشک معالج مشورت گردد. در صورتی که بیمار مصرف کننده دارو سابقه تشنج و افزایش فشار چشم دارد باید حتما پزشک معالج را در جریان قرار داد. از مصرف همزمان گریپ فروت با این دارو باید اجتناب گردد. در صورتی که بیمار دچار بیماری یا نارسایی کلیوی یا کبدی است باید حتما پزشک معالج را بیش از مصرف دارو مطلع کرد.
دارو و قرص ضد تشنج

عوارض جانبی دارو

هر دارو به موازات اثرات مطلوب درمانی ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز شود که در صورت بروز هر یک از عوارض باید سریعا با پزشک مشورت گردد. از عوارض جانبی داروی پیموزاید یا اورپ می توان به خواب‌آلودگی، آریتمی قلبی یا نامنظم شدن ضربان قلب، خستگی و ضعف، سرگیجه، خشکی دهان، تاری دید، اختلالات خونی، تغییرات خلقی و رفتاری، افت فشار خون، تب و یبوست اشاره کرد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده