عوامل بروز سرگیجه در کودکان

سرگیجه در کودکان

سرگیجه واقعی عبارت است از حالتی که بیمار احساس می کند محیط پیرامون او گرد سرش می چرخد و یا اگر چشم هایش را ببندد می پندارد که خودش دور محیط می چرخد. در این حالت تعادل از بین می رود و حالت آتاکسی در بیمار ایجاد می شود. کودکان اغلب از احساس سبک بودن سر شکایت دارند و به ندرت از سرگیجه شاکی می باشنند. سرگیجه محیطی با نیستاگاموس افقی کوتاه مدت، تهوع و استفراغ شدید همراه است و پس از چند بار که وضعیت سر بیمار تغییر داده شود شدت آن کاهش می یابد. درمان-میگرن-کودکان-500x350

عوامل بروز سرگیجه

داروها

تعداد زیادی از داروها سبب ایجاد اختلال شنوایی می شوند. همچنین برخی داروهای ضدتشنج باعث ایجاد آتاکسی نیز می شوند. در مسمومیت با داروهای ضدصرع هم سرگیجه همراه با عدم تعادل و نیستاگاموس به طور شایعی دیده می شود.
کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده

میگرن

حدود ۲۰ درصد از بیماران مبتلا به میگرن در زمان حمله از سرگیجه شکایت دارند. در این بیماران تشخیص سرگیجه به عنوان یک علامت میگرن مشکلی وجود ندارد ولی ۱۰ درصد از بیماران در فواصل حملات سرگیجه دارند و مرتبط کردن سرگیجه با میگرن مشکل می باشد. سرگیجه های دنباله دار کوتاه مدت در شیرخواران و کودکان خردسال علی رغم فقدان سردرد به عنوان معادل های میگرن شناخته شده و در مراحل بعدی زندگی، این حملات به میگرن کلاسیک تبدیل می شوند.

بیماری حرکت

این بیماری توسط شتاب نامعمول بدن و یا ناهماهنگی بین اطلاعات دریافتی توسط مغز از طریق سیستم های بینایی در طی شتاب بدن ایجاد می شود. زمانی که حرکت در میدان بینایی برخلاف حرکت واقعی بدن می باشد این مسئله مهار می گردد و لذا در زمان حرکت توسط وسیله نقلیه، نگاه کردن از پنجره به بیرون سبب کاهش بیماری حرکت می شود. کودکان خردسال در صندلی پشت که تنها دریافت بینایی در آنها از داخل اتومبیل می باشند در بیشترین ریسک از لحاظ بیماری حرکت می باشند. اولین علامت این بیماری رنگ پریدگی بوده و سپس تهوع و استفراغ ایجاد می شود. متوقف کردن حرکت وسیله نقلیه بهترین راه جهت قطع یک حمله است.
کودکی در چمن زار

تروما

۵۰ درصد از کودکانی که دچار ترومای غیرنافذ به جمجمه می شوند طی سه روز اول بعد از صدمات دچار گیجی و سردرد می گردند. سرگیجه شدید بلافاصله پس از صدمه به وجود آمده و کودکان بدون ثبات می شود و به سمت ناحیه درگیر نوسان خواهد داشت. خونریزی از گوش مطرح کننده ترومای ناحیه فوق می باشد و در این شرایط حتما به سرعت باید به پزشک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه کرد.

صرع

سرگیجه می تواند تنها علامت یک تشنج ساده و یا یک علامت اولیه در تشنج باشد. ۱۰ الی ۲۰ درصد بیماران دارای صرع، سرگیجه را تجربه می کنند.
عوارض داروی دیازپام

عفونت های باکتریال

عفونت های باکتریال، اوتیت مدیا و مننژیت علل اصلی اختلال شنوایی در کودکان می باشند. عفونت های مزمن گوش میانی به صورت ناگهانی باعث ایجاد سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و کاهش شنوایی یک طرفه می شود. سرگیجه شدید که توسط عطسه یا سرفه و یا با ایجاد فشار روی کانال گوش خارجی ایجاد می شود نشان دهنده تشکیل فیستول است.
دارو و قرص ضد تشنج

عفونت های ویروسی

عفونت های ویروسی شامل اوریون، سرخک می باشد. علامت اصلی شروع حاد این عفونت ها در کودک، سرگیجه می باشد و هر تلاشی جهت حرکت دادن سر سبب تشدید سرگیجه، تهوع و استفراغ می شود. همچنین نیستاگاموس با حرکات سر افزایش می یابد و بیماربی حرکت در بستر دراز می کشد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده