ناخن جوییدن کودکان

ناخن جوییدن کودکان را چگونه ترک دهیم؟

در مشاهدات بالینی و مطالعاتی درمانی بسیار مشاهده شده که والدین با موضوع شکایت از فرزندان خود دال بر ناخن جویدن مراجعه می کنند و تمام دغدغه فکری آنها این است که میزان جویده شدن ناخن در فرزندانشان کمتر و یا حتی کاملا برطرف گردد . براساس راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ، بیان شده که جویدن ناخن یا کنار انگشتان در مجموعه طبقه بندی اختلال وسواسی- اجباری قرار گرفته اند . بر طبق طبقه بندی بیماری ها طبق نظر بهداشت جهانی می توان گفت که ناخن جویدن که همراه دیگر اختلالات روحی ، رفتاری و احساسی بوده است . شروع ناخن جویدن غالبا در دوران کودکی و دوران نوجوانی رخ میدهد . کودک مظطرب

چرا کودکان ناخن می جوند؟

جویدن ناخن توسط کودک یا نوجوان یک عادت نامناسب که مورد تایید خانواده ها نبوده می باشد . علت اصلی و دقیق آن هنوز به طور قطع مشخص نشده است ، یکی از دلایل ناخن جویدن می تواند ریشه در توارث و ژنتیک باشد ، هرچند این علت که آیا ملاکهای ارث می تواند ناخن جویدن را توجیه کند وجود ندارد . عوامل روحی و روانی اصلی که با این رفتار نابهنجار در ارتباط هستند شامل استرس های شدید ، نگرانی و تشویش ، اضطراب و خلق و خوی متغیر می باشد . محققان و پژوهشگران بر این باورند که در بعضی از کودکان تمایل زیاد به ناخن جویدن به احتمال بسیار زیاد همراه با یک اختلال روانپزشکی دیگر خواهد بود . حداقل یک اختلال مرتبط در حیطه روانپزشکی و روانشناسی در بیش از هفتاد درصد کودکانی که به کلینیک متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کنند وجود دارد . جالب این که بیشتر از پنجاه درصد والدین این کودکان ، حداقل دارای یک اختلال شایع روانپزشکی از جمله افسردگی حاد بوده اند
ناخن جوییدن در کودکان

عوارض ناخن خوردن

به طور اجتماعی از نظر عوام جامعه ناخن جویدن عادت ناپسندی در کودک و نوجوانان می باشد که می تواند باعث تحقیر شدن افراد توسط دیگران گردد . علاوه بر اثرات روحی روانی که سلامتی فرد را درگیر خواهد کرد ، ناخن جویدن به طور کلی از نگاه اطرافیان رفتاری ناپسند و اشتباه در نظر گرفته می شود . بعضی افراد به جویدن ناخن چویدن اکتفا نمی کنند و ناخن را بعد از جویدن قورت می دهند و می خورند . ناخن جویدن و بلعیدن آن می تواند پایه ناخن را کوتاه نگه دارد و یا درد های شدید معده و خونریزی معده را به همراه دارد .
ناخن جوییدن در کودکان

راهکارهایی برای درمان ناخن جویدن کودک

به طور کلی ، ناخن جویدن یک موقعیت نگران کننده بسیار شدید نیست و این عادت رفتاری در کودک و نوجوان غالبا به مرور زمان از بین می رود و خود به خود با گذر زمان برطرف خواهد شد.

اضطراب فراگیر ناشی از ناخن جویدن

کلید موفقیت در درمان ناخن جویدن این است که کودک یا نوجوان انگیزه بالایی برای کنار گذاشتن این عادت در خود نشان دهد . در درمان های غیر دارویی که به صورت مشاوره ، بازی درمانی ، قصه درمانی و … می باشد معمولا مداخلات شناختی و رفتاری در کاهش میزان وسوسه ناخن جویدن در نظر گرفته می شود . با این تفاسیر ، تغییر عادتهای رفتاری ، زیربنای درمان رفتاری بوده و ابزار مهم اصلی آن عبارتند از آموزش های مناسب ، افزایش میزان آگاهی، آرام سازی و ریلکسیشن و …  .
ناخن جوییدن در کودکان

چگونه ناخن جویدن کودکان را ترک دهیم ؟

روش های دیگری نیز برای درمان ناخن جویدن وجود دارد که شامل وارد کردن موادی بد طعم و تلخ بر روی ناخن یا کنار انگشت کودک یا نوجوان ، استفاده از تکنیک پاداش و تنبیه و یادآوری کودکان برای متوقف کردن ناخن جویدن است . ناخن جوییدن در کودکان داروی جلوگیری از خوردن ناخن برای ترک عادت ناخن خوردن در کودک و نوجوان ، علاوه بر درمان های رفتاری و غیر دارویی ، از درمان های دارویی که به دارودرمانی معروف است هم استفاده می شود . در این میان باید اشاره کرد که مهمترین دسته داروهایی که تجویز می شوند ، مهار کننده های بازجذب سروتونین هستند که توانایی آن را دارند که در مدیریت ناخن خوردن موثر باشند. ناخن جوییدن در کودکان   این مهارکننده ها به ویژه در موارد شدید موثر هستند. این داروی مهارکننده عوارض بدی نداشته و به خوبی در بیماران استفاده می شود. در گزارش های موردی، لیتیوم در کمک به بیماران افسرده و کودکانی که عادت به ناخن خوردن دارند ، برای غلبه براین عادت مزمن اثربخش است .  

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده