علائم تشنج در کودک

بیماری های پاییزی

بیماری های پاییزی

با شروع فصل پاییز و سرد شدن هوا بسیاری از بیماریها ی خاص این فصل سال بیماران را در گیر می کند . علاوه بر تاثیر مستقیم به صورت غیر مستقیم نیز بیماریهای جسمی و روانی به سراغ افزاد مسن و کودکان خرد سال و افراد در معرض آسیب می اید . مهم ترین این بیماری ها ،عفونت‌های ویروسی هستند که به راحتی منتقل می‌شوند . پیشگیری،
بهترین روش برای محافظت از خود در برابر هرگونه بیماری یا عفونت قابل انتقال در فصل پاییز است .
اهم بیماریهای مرتبط با فصل پاییز عبارتند از :
آلرژی و حساسیت‌ها
یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد آلرژی راگوید و اسپورهای قارچ هستند. این قارچ ها به مقدار کم در تابستان و در جاهای مرطوب وجود دارند . اما در فصل پاییز در هوا معلق اند..
علائم
– خارش و آبریزش چشم‌ها گرفتگی یا آبریزش بینی ، خارش سینوس‌ها یا گلو،عطسه ، ترشحات پشت حلق ، سرفهبیماری های پاییزی

سرماخوردگی
سرماخوردگی می‌تواند در هر زمان از سال برای هرکسی اتفاق بیفتد، اما زمان اوج آن پاییز است. این بیماری مسری است و می‌تواند از چند روز تا چند هفته ادامه یابد.

علائم
آبریزش بینی ، سرفه ، سردرد ، عطسه ، احتقان ، گلودرد ، بدن درد – تب خفیف

kids-coughs-how-to-tell-when-its-serious-1280x960-1024x576-1546896096

آنفلوانزا
ویروس‌های آنفولانزا در فصل پاییز شایع هستند و در صورت عدم درمان بیماری می‌توانند شدید شود و به برونشیت یا ذات‌الریه تبدیل شوند
علائم
گلودرد ، تنگی نفس ، سرفه ، تب ، سردرد ، لرز ، گرفتگی سینه ، کوفتگی بدن ، تهوع واسهال و استفراغ ، خستگی بیش از حد

بیماری های پاییزی

Sick baby

گلودرد
ممکن است در هنگام خنک شدن هوا در گلویتان احساس خراش یا درد داشته باشید که منجر به گلودرد می‌شود. گلودرد همچنین می‌تواند نشانه آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد
علائم
تب و لرز ، ابریزش بینی ، کم اشتهایی ، مشکل بلع ، بدن درد ، کیپ شدن بینی- گرفتگی صدا

بیماری های پاییزی

نورو ویروس
نورو ویروس باعث التهاب معده می‌شود. بسیار مسری است و از پاییز تا زمستان ممکن است افراد را درگیر کند. این بیماری می‌تواند از فردی به فرد دیگر یا از طریق غذاهای آلوده به ویژه غذاهای دریایی منتقل شود.
علائم
احساس کسالت ، شکم درد ، استفراغ و تهوع ، درد عضلات- اسهال-

 

 

عفونت حاد گوش
عفونت گوش در اثر التهاب یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود و در فصل پاییز نسبت به سایر فصول بیشتر رخ می‌دهد. این بیماری همچنین می‌تواند ناشی از بیماری‌های دیگری مانند آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا باشد. عفونت گوش در کودکان شایع‌تر است.
علائم
احساس کسالت ، سرگیجه ، کم شنوایی ، اسهال و استفراغ ، برونشیت حاد – گوش‌درد
برونشیت حاد التهاب لوله‌های برونشی است که هوا را به داخل ریه‌ها منتقل می‌کنند. این بیماری معمولاً در اثر ویروس ایجاد می‌شود و اغلب پس از سرماخوردگی، گلودرد یا آنفلوانزا رخ می‌دهد. ویروس‌ها یا باکتری‌هایی که باعث برونشیت حاد می‌شوند در آب و هوای سرد رشد و نمو می‌کنند و به اصطلاح شکوفا می‌شوند.

بیماری های پاییزی

آرتروز
آرتروز التهاب مفاصل است که با افزایش سن بدتر می‌شود. آرتریت یک بیماری است که در تمام طول سال وجود دارد؛ اما افراد مبتلا به آرتروز گزارش می‌دهند که هوای سرد و مرطوب باعث شعله‌ور شدن علائم آن‌ها می‌شود
علائم
ورم و درد و سفتی مفاصل ، خستگی – حساسیت مفاصل
سینوزیت
در اثر التهاب سینوس‌ها سینوزیت ایجاد می‌شود و در آب و هوای سرد بیشتر اتفاق می‌افتد؛ چرا که رایج‌ترین علل سینوزیت یعنی آلرژی، سرماخوردگی و آنفلوانزا در این زمان از سال شیوع بیشتری دارد. .

علائم
گرفتگی بینی ، درد دندان ، ترشحات پشت حلق ، – تب
آسم ناشی از سرما
هوای سرد و مرطوب با خشک کردن راه‌های هوایی خطر حمله آسم را افزایش می‌دهد. سرماخوردگی و آنفولانزا که از موارد شایع در فصل پاییز هستند، از دیگر محرک‌های شعله‌ورکننده‌ی آسم در هنگام پاییز می‌باشند.

بیماری های پاییزی

اختلال عاطفی فصلی
اختلال عاطفی فصلی (SAD) یک اختلال خلقی است که بسیاری از افراد را در طول پاییز و زمستان تحت تأثیر قرار می‌دهد. اختلال عاطفی فصلی یک اختلال جدی است که می‌تواند منجر به افسردگی بالینی شود و هیچ نظریه یا اثبات قطعی در مورد آنچه در واقع باعث این اختلال می‌شود وجود ندارد. با این حال، کارشناسان معتقدند که این مربوط به تغییرات هورمونی در فصل زمستان است.

علائم
خستگی ، اشکال در تمرکز ، تنهایی و تمایل برای آن ، خواب آلود بودن ،پرخوری- غمگینی

بیماری های پاییزی

سندروم رینود
پاییز اوج زمان درد و ناراحتی در بیماران مبتلا به سندرم یا پدیده رینود است. این اختلال نادر عروقی که ۳ تا ۵ درصد از جمعیت عمومی را درگیر می‌کند، باعث تنگ شدن شدید رگ‌های خونی در انگشتان دست و پا می‌شود. مناطق آسیب‌دیده ممکن است به رنگ آبی یا سفید درآید. در موارد شدید، از بین رفتن گردش خون ممکن است باعث ایجاد زخم یا حتی نکروز بافت شود.
علائم
تورم ، گردش خون ضعیف – بی‌حسی

بیماری های پاییزی

افسردگی
بالا رفتن ملاتونین در فصا پاییز به دلیل نور کم خورشید باعث بالا رفتن میزان خواب می شود که این خود یکی از دلایل افسردگی در کودکان و بزرگسالان است.
از طرفی کاهش نور خورشید باعث کاهش سرتونین در بدن شده که به تبع آن کاهش اشتها و تحرک و سرخوشی شده که از دلایل اصلی ابتلا به افسردگی در این برهه از سال می باشد.
و درنهایت اینکه کوتاهی روز در پاییز و کاهش نور خورشید باعث به هم ریختگی ریتم سیر کالین می شود که این خود یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی در کودکان و بزرگسالان می باشد.
نکته پایانی اینکه قرار نیست همه ما به تمام بیماریهای قید شده در سطور بالادچار شویم . قطعا با انجام برخی کارهای پیش پا افتاده و بهداشتی می توانیم خود و خانواده خود را ایمن نگه داریم . و اینکه همه علایم قید شده به دنبال افراد و شرای مستعد هستند.

787604_855

 

دکتر محمدکاظم بخشنده  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن

کلینیک مغز و اعصاب کودکان دکتر محمدکاظم بخشنده