عدم تمرکز و توجه در کودکان

عدم تمرکز و توجه در کودکان
بسیاری از والدین نگران شرایط توجه و تمرکز کودکان خود هستند . همه روزه خانواده های بسیاری برای این موضوع به پزشک متخصص مراجعه می کنند و راه درمانی برای آن جستجو می کنند .
والدین برای نشان دادن علائم فرزندانشان به مشاورین از این دسته اصطلاحات و تعاریف استفاده می کنند مثل : آتش بدون دود و نشان است ، از در و دیوار راست بالا می رو د، سر کلاس و در مدرسه حواسش جمع نیست ، دائما این طرف و آن طرف می پرد و یک جا بند نمی شود ، اینجاست که والدین دیگر نمی دانند چکار کنند تا فرزندشان مثل بچه های خوب توی فیلم ها ، یک گوشه آرام برای خودش بازی کند ، درس بخواند و در مدرسه شاگر نمونه باشد .
شکایت اصلی والدین در بی توجهی و عدم تمرکز کودکان
این روزها بسیاری از والدین گلایه و شایت می کنند که کودکان آنها مشکلات رفتاری زیادی را تجربه می کنند مخصوصا در زمینه درس خواندن و انجام تکالیف مدرسه ، تمرکز و توجه کافی ندارند . از سایر علل بوجود آورنده بیش فعالی که خانواده ها با آن درگیر هستند باید اشاره کرد که گاهی ممکن است کودک مشکلات جسمانی مثل کمکاری یا پرکاری تیروئید ، کم خونی و ضعف سیستم ایمنی بدن داشته باشد که می تواند میزان تمرکز کودک را افزایش یا کاهش دهد . لازم به ذکر است در خانواده هایی که فضای ارتباطی آنها متشنج و همراه با درگیری و دعوای زیاد هستند کودکان کم حواس بستر لازم برای رشد حواس پرتی و عدم توجه و تمرکز را پیدا می کنند .
نظارت بیش از حد ، توجه و تمرکز کودک را مختل می کند
انتظارات بیش از حد توان از کودک در بسیاری از خانواده های امروزی دیده می شود که می توان ریشه آن را در چشم و هم چشمی های خانوادگی و فرهنگی جستجو کرد . انتظارات این دسته از خانواده ها خانواده هاف بالا و غیرواقع بینانه است و او نمی تواند این انتظارات را برآورده کند، در نتیجه مضطرب می شود و ااین اضطراب، قدرت تمرکزس می گیرد و حواسش را پرت می کند .
تفاوت کودک بیش فعال با کودک کم تمرکز چیست؟
کودک بیش فعال علائم و نشانه های واضح تری نسبت به اختلال نقص توجه و تمرکز برای متخصص مغز و اعصاب کودکان دارد . همچنین اگر کودکی علاوه بر نقص توجه و تمرکز به محیط اطراف خود خشمگین و پرخاشگر است و نمی تواند هیچ فعالیتی را کامل انجام دهد و به همین دلیل توسط اطرافیان تنبیه می شود که در ادامع این تنبیه ها بر خشم و پرخاشگری اش می افزاید .
به همین علت است که ما معمولا در مهدکودک ها از مربی ها می خواهیم کودکان بی تحرک و بیش از اندازه آرام را معرفی کنند و از دیدگاه ما امکان دارد این نوع کودکان سالم نباشند. بنابر این اگر فرزندی دارید که تمرکز ندارد اولین احتمال تان نباید بیش فعالی باشد .
چرا بیشتر نقص توجه بر روی درس و تکالیف مدرسه می باشد ؟
بسیاری از کودکانی که در خانواده مشکل دارند توانایی تمرکز سر کلاس را ندارند و خودشان را با فعالیتهای غیردرسی دیگری سرکرم می کنند . باید شرایط و موقعیت کلاس درسی که کودک در آن قرار دارد را بسنجیم زیرا بعضی مواقع کودک توانایی آن را ندارد که ارتباط مفیدی با معلم خود برقرار کند در نتیجه کلاس و هرچیزی که در آنجا اتفاق می افتد برایش جذابیتی ندارد . دیده شده در برخی موارد حتی محیط کلاس موجب حواس پرتی دانش آموزان می گردد .
تماشای بیش از حد تلویزیون ، تمرکز و توجه کودک را مختل می کند
در خانواده هایی که نظم مشخصی در ساعت خواب و خوراک خانواده وجود ندارد ، یعنی خانواده زمان خاص و تعیین شده ای برای خواب و خوراک وعده های غذایی ندارند ، بویژه در خانواده هایی که زمان شام خوردن به نیمه شب می رسد ، کودکان خواب مفید بسیار کمی را تجربه می کنند و همین امر موجب می شود که بیشتر با مشکل تمرکز رو به رو باشند . متوسط خواب کودک حتما باید حداقل ۸ ساعت باشد و کودکانی که کمتر از این میزان مشخص شده می خوابند
به مراتب میزان دقت و توجه و تمرکز پایین تری نسبت به همسن و سالاهای خود خواهند داشت .
بازی های رایانه ای هم ممکن است بر تمرکز بچه ها اثر بگذارد؟
اگر این بازی های انتخاب شده در زمان و محدوده مشخص و به صورت برنامه ریزی شده به کودک ارائه شده باشد اشکال بالینی خاصی ندارد اما مشکل و شروع مشکلات از زمانی بوجود می آیند که کودک زمان بسیار طولانی را برای بازی رایانه ای صرف می کند یا بازیهای نامناسب سن خود را انجام می دهد
ناتوانی در تمرکز کردن چه ربطی به هوش دارد؟
این موضوع مهم را باید همه والدین بدانند که هم یک کودک با ضریب هوشی بالا و هم یک کودک با ضریب هوشی پایین توانایی آن را دارند که کمبود و نقص در حواس و تمرکز داشته باشند .
ثبت نام کودک در کلاس ورزشی به منظور تخلیه انرژی
اگر کلاس ورزشی که به صورت حرکتی و تحریکی فیزیکی است به شکل آموزش اجباری اجرا شود و کودک صرفا به کلاس برود تا فنون و قوانینی راکه در بیشتر مواقع دوستشان ندارد یاد بگیرد تاثیری در تخلیه انرژی و هیجانات کودک نخواهد داشت . کودک باید در محیطی قرار بگیرد که به صورت آزادانه بالا پایین بپرد ، شیطنت کند .