پرورش اعتماد به نفس در کودکان

پرورش اعتماد به نفس در کودکان

تعریف اعتماد به نفس چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است تا تعریفی ساده و بنیادی از اعتماد به نفس داشته باشیم . اعتماد به نفس از دیدگاه بسیاری از پژوهشگران یعنی اینکه یک نفر به توان و توانمندی های خود باور و اعتقاد داشته باشد . همچنین تعریف کاربردی و ساده ی دیگری از دنیل گلمن وجود دارد که عبارت است از اینکه : اعتماد به نفس یعنی این‌که انسان خودش را عمیقاً ارزشمند و توانمند بداند.

پرورش اعتماد به نفس در کودکان

راهنمایی های در مورد چگونگی پرورش اعتماد به نفس در کودکان

یکی از مهمترین ابزارهای کودکان در مقابل چالش های محیطی اعتماد به نفس است . کودکانی که احساس خوبی از خود دارند ، بسیار راحت تر با مسایل و مشکلات محیط پیرامونی خود کنار می آیند.پس برای کمک بهتر به کودکان خود لازم است که با راهکارهایی جهت افزایش اعتماد به نفس آشنا شویم تا بنای اولیه ی شکل گیری این حس را به خوبی در کنار زندگی روزمره به کودکان خود بیاموزیم.

پرورش اعتماد به نفس در کودکان

راهکارهای پیشنهادی جهت پرورش اعتماد به نفس در کودکان  به شرح ذیل می باشد : 

  • در هیچ مکان و زمانی به جای کودک تصمیم نگیرید و به جای او کاری انجام ندهید.

صبور باشید و اجازه دهید که خودش کارهایش را انجام دهد. برای مثال، ممکن است سریعتر و آسانتر باشد تا شما لباس کودک پیش دبستانی خود را بپوشانید، اما اجازه دهید که او خودش این کار را برای کمک به مهارت های جدیدش انجام دهد.

 

تصمیم گیری در کودکان

  • عجله نکنید یا ستایش نادرستی را انجام ندهید.

بچه ها در تشخیص ستایش بی قید و یا تعریف بی پایه هستند. اغلب کودکتان را زیاد ستایش کنید، اما در تعریفهایتان چیز مشخصی وجود داشته باشد، وگرنه کلمات شما چیزی را تکان نخواهد داد
به عنوان مثال، به جای واکنش به آخرین طراحی فرزندتان، “وای، این عالی است. تو بهترین هنرمند جهان هستی”، سعی کنید چیزی شبیه این بگویید، “من واقعا دوست دارم که چگونه تمام خانواده را نقاشی کردی. تو حتی جزئیاتی مانند ریش بابا را هم کشیدی و … .

ستایش فرزندان

 

  • مسئولیت دادن به کودک.

مسئولیت هایی را به کودکان بدهید، مانند تنظیم میز، پیاده روی سگ ها و یا بردن لباس ها برای لباسشویی. آنها احساسات شایسته خود را افزایش می دهند و مهارت های حل مسئله را در خود تقویت می کنند. بین فرزندانتان مقایسه نکنید در عوض، فردیت هر فرد و هدایای ویژه هر کدام را درک کنید.

مسئولیت در کودکان

 

  • گاهی نیاز است با هر یک از فرزندانتان جدا جدا وقت بگذرانید.

این که این وقت با غذا خوردن یا دوچرخه سوار باشد مهم نیست، سعی کنید حداقل یک بار در هفته به تنهایی با کودک خود برنامه ریزی کنید.این یک فرصت عالی برای صحبت در مورد آنچه است که در ذهن او وجود دارد و به پیوند دو نفره شما کمک خواهد کرد.

پرورش اعتماد به نفس در کودکان

 

دکتر محمدکاظم بخشنده  فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن