صرع در کودکان

صرع چه بیماری است؟

صرع نشانه‌ای است که می‌گوید تمام یا قسمتی از مغز کار خود را بخوبی انجام نمی‌دهد و به جرقه یا طوفان الکتریکی در مغز تشبیه می شود. وقتی تشنج بدون علت خاص (تب، مننژیت، افت قند خون، کاهش کلسیم خون، ضربه به سر، تومور مغزی و غیره) بروز کند و دو بار یا بیشتر تکرار شود، به آن صرع گفته می شود. پس بروز یک حمله تشنج بدون علت خاص صرع نمی باشد و حداقل دو حمله لازم است تا بگوییم کودک بیماری صرع دارد.

seizures

بیماری صرع تا چه اندازه شایع دارند؟

بیش از یک درصد مردم برخی از انواع صرع را دارند یا در طول زندگی خواهند داشت. شیوع این بیماری در کشور عزیزمان ایران کمی بیشتر می باشد.

افراد مشهور مبتلا به صرع را می شناسید؟

– نویسنده معروف روس به نام داستایوفسکی

– فیلسوف نامدار، سقراط

– ناپلئون بناپارت

– مخترع دینامیک، آلفرد نوبل

– نقاش فرانسوی، ون سان ون گوک

– نویسنده روس، لئو تولستوی

علل ایجاد صرع چیست؟

علت بروز صرع هنوز بطور دقیق شناخته نشده است. بسیاری از علل بروز صرع اکتسابی از دوران بارداری و یا بعد از تولد است. مغز از زمانی که جنین در داخل شکم مادر است ممکن است دچار آسیب شود. مثلاً مادری باردار است و در معرض عفونت قرار می گیرد عفونت می تواند جنین را در معرض آسیب قرار دهد. برخی از افراد هم ساختمان مغزی طبیعی دارند ولی ژن های معیوب خاصی را در نقشه ی ژنتیک خود دارند که از والدین به آنها به ارث رسیده است و این ژنها موجب بروز تشنج صرعی می شوند.

آیا صرع همواره به یک شکل اتفاق می افتد؟

خیر، انواع مختلفی از صرع تاکنون شناخته و تعریف شده است. صرع بزرگ یا تونیک–کلونیک، صرع کوچک یا ابسانس، صرع موضعی یا پارشیال انواع عمده صرع هستند.

صرع بزرگ شایعترین نوع صرع بوده که با اختلال ناگهانی هوشیاری، انحراف چشم ها، قطع تنفس، سفتی و حرکات لرزشی اندامها و گاه بی اختیاری ادراری ظاهر می شود.

صرع کوچک در سنین مدرسه بسیار شایع است. کودک رنگ پریده شده چشمانش به یک نقطه خیره شده و از اطراف خود بی‌خبر است. مدت آن حتی امکان دارد بسیار کوتاه بوده و قابل رویت نباشد.
در صرع موضعی هوشیاری کودک حفظ می شود و معمولا ابتدا فقط یک اندام دچار حرکات غیرارادی می شود که ممکن است به اندامهای دیگر منتشر شود.

پزشک اعصاب کودکان چه اقداماتی را برای کودک مبتلا به صرع انجام می دهد؟

پزشک اعصاب کودکان ابتدا درباره شرح حال حملات تشنجی و گذشته کودک ازجمله دوران قبل و حین زایمان و سیر تکامل او  و نیز درباره سابقه خانوادگی اعضای فامیل می پرسد. سپس معاینه عصبی شامل رشد دور سر و میزان قدرت عضلات اندامها انجام خواهد شد. انجام نوار مغزی و تصویربرداری مغزی (ام آر آی ) برای کودک مبتلا به صرع ضروری است.

چه انواعی از صرع نیاز به درمان دارند؟

همه انواع صرع باید تحت درمان قرار گیرند. اصلی‌ترین درمان اختلال صرع دارویی است اما چنانچه علت زمینه‌ای وجود داشته باشد اول باید آن را بررسی کنیم.درمان صرع طولانی‌مدت، مداوم و منظم است.

تا چه زمانی باید دارودرمانی صرع ادامه یابد؟

حداقل دو سال از آخرین حمله تشنج صرعی درمان ادامه می یابد و در برخی موارد با تشخیص پزشک اعصاب کودکان نیاز است که مدتهای طولانی تری یا حتی مادام العمر بیمار دارو استفاده نماید.

در یک کودک صرعی چه عواملی باعث تشدید حملات می شود؟

عواملی مانند بی خوابی، گرسنگی طولانی، استرس، نور خصوصاً نورهای چشمک زن. برخی غذاهای به اصطلاح سرد و افزایش درجه حرارت بدن می تواند حملات صرع را افزایش دهند.

آیا کودک شما مبتلا به صرع است ؟

۱) کودک شما تا زمانی که پزشک اعصاب کودکان دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف کند.
۲) هیچ گاه دارو را خود سرانه قطع نکنید یا مقدار آن را  کاهش ندهید
۳) در زمان انجام کارهای حساس مانند شنا یا استحمام حتما از نزدیک مراقب کودکتان باشید .
۴) در صورتی که کودکتان دچار حمله تشنج شد خونسردی خود را حفظ نمایید، او را به پهلو بخوابانید اطراف کودک را خلوت کنید و لباسهای تنگ یا زیور آلات را از گردن او باز کنید تا راحت تر نفس بکشد. در زمان تشنج هیچ ماده خوراکی یا آب را وارد دهان کودک نکنید و سریعا او را به بیمارستان برسانید.

۵) به طور کلی صرع بیماری درمان‌پذیر و خوش ‌خیم می ‌باشد و ترس جامعه از این بیماری ناآگاهانه می ‌باشد و اکثر کودکان دچار صرع تا آخر عمر ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشند.