فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان

درباره رشته فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان چه می دانید؟

وقتی یک دانشجوی پزشکی دوره پزشکی عمومی را به پایان می برد، در صورتی که علاقمند به رشته تخصصی کودکان بوده باشد و امتیاز لازم را در آزمون تخصصی کودکان کسب کرده باشد، وارد رشته تخصصی کودکان می شود. بعد از دوره تخصصی متخصص کودکان باید قبولی آزمون بورد تخصصی را کسب نماید تا بتواند در آزمون فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان شرکت نماید. در صورت قبولی در این آزمون باید دو سال در رشته مغز و اعصاب کودکان تحصیل نماید تا حائز درجه فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان شود.

1

رشته فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان چه بیماری هایی را در برمی گیرد؟

مغز و اعصاب کودکان از زیرشاخه های رشته کودکان است که به سلامت و اختلالات سیستم عصبی کودکان می پردازد. بسیاری از انواع بیماریهای مادرزادی و اکتسابی کودکان با درگیری های مغزی و نخاعی (دستگاه عصبی مرکزی) یا درگیری سیستم اعصاب محیطی و یا حیطه عصبی عضلانی (نوروماسکولار) می باشد. رشته فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان به مقوله های فوق پرداخته، در حیطه های اصلی پیشگیری، تشخیص ، درمان و پیگیری عمل می نماید. مهمترین بیماری های مغز و اعصاب کودکان شامل سردرد، تشنج، اختلال گفتاری، تاخیر تکاملی، لکنت زبان، میوپاتی یا ضعف عضلانی، سرگیجه، میگرن، صرع، بیش فعالی و فلج مغزی می باشد.

3

نقش فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان چیست؟

وقتی بیمار مبتلا به بیماری های مغز و اعصاب کودکان به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه می کند، دکتر مغز و اعصاب کودکان با گرفتن شرح حال وثبت آن و معاینه کامل بیمار متناسب با نوع بیماری، درخواست انجام اقدامات تشخیصی پاراکلینیکی مورد نیاز نظیر اقدامات آزمایشگاهی، رادیولوژیکی والکتروفیزولوژیک را داده و با انجام بررسی های تشخیصی مورد نیاز و با تفسیر وگزارش نوار مغز و نوار عصب-عضله  و بعد از تشخیص بیماری اقدام به تجویز دارو یا انتخاب بهترین رویکرد درمانی و به کار گیری اقدامات توانبخشی مورد نیاز نموده و پیگیری و انجام اقدامات مراقبتی را نیز انجام می دهد.

66

وضعیت کشورهای پیشرفته دنیا در زمینه فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان چگونه است؟

مغز و اعصاب کودکان جزو رشته های پیچیده ای است که امروزه پیشرفت های شگرفی در آن ایجاد شده است. در حیطه بیماری های سیستم اعصاب مرکزی مغز و نخاع، روش های مختلف تصویربرداری مغز و نخاع با پیشرفت هایی که در تکنیک این تجهیزات ایجاد شده است، موجب شناخت بهتر از جزئیات و عملکرد مغز و اعصاب کودکان شده است. در بیماری های عصبی عضلانی یا نوروماسکولار  نیز روش های تشخیصی نوین مانند تصویربرداری، سیستم ها و دستگاه های رنگ آمیزی اختصاصی بعد از بیوپسی عضله و بررسی های پیچیده ژنتیکی نقش عمده ای در تشخیص این بیماران داشته است.

بهترین فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در ایران کجا است؟

آقای دکتر محمدکاظم بخشنده متولد ماه بهمن سال ۱۳۵۷ در یکی از روستاهای استان مازندران بوده که در تمام دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه شاگرد برتر مدرسه بودند و بلافاصله بعد از دوره دبیرستان وارد دانشگاه علوم پزشکی شدند. در دوره تخصص رشته کودکان رتبه دوم کشوری بورد تخصصی کودکان را کسب کردند. بلافاصله بعد از دوره تخصصی در آزمون فوق تخصصی مغز و اعصاب کودکان شرکت کرده و با رتبه اول وارد دوره فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شدند.

1

دکتر محمدکاظم بخشنده بعد از اتمام فوق تخصص اعصاب کودکان موفق به دریافت جایزه بورس بین المللی انجمن مغز و اعصاب کودکان ژاپن شده و به مدت یکسال دوره فلوشیپ نوروماسکولار(بیماری عصبی عضلانی) را در مرکز ملی مغز و اعصاب ژاپن (شهر توکیو) شامل تشخیص و درمان بیماریهای نوروماسکولار کودکان بوده سپری نمودند و مدرک فلوشیپ ایشان توسط اداره خدمات آموزشی وزارت بهداشت ارزشیابی شده و ایشان بعنوان اولین فلوشیپ نوروماسکولار کودکان در کشور موفق به دریافت تاییدیه شده اند.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار