تشنج با تب

تشنج چه تعریفی دارد؟

تشنج به صورت کاهش هوشیاری، برگشت چشم ها (سیاهی چشم) به بالا، چپ یا راست، سفتی بدن و اندام، قطع تنفس، علائم پرش اندام ها یا صورت و دفع ناخودآگاه ادرار یا مدفوع اتفاق می افتد. مدت زمان تشنج حداقل دو دقیقه طول می کشد و بعد از پایان تشنج کودک به خواب می رود.

2

تشنج ناشی از تب را می شناسید؟

تشنج ناشی از تب یعنی بروز حمله تشنج که‌ به‌ دنبال‌ بروز تب در ‌ شیرخواران‌ و کودکان‌ با سن شش ماه تا شش سال به‌ وجود می‌آید. البته علاوه بر این تعریف تب و تشنج به عنوان یک بیماری ژنتیک خوش خیم در صورتی است که عفونت مغزی مانند مننژیت نداشته باشد، میزان قند، کلسیم و الکترولیتهای خونی طبیعی باشد و سابقه تشنج بدون تب یا تشنج نوزادی نداشته باشد.

1

 

حین بروز تشنج با تب خونسرد باشید!

اگر کودک شما که تب دار است، تشنج کرده او را به یک پهلو خوابانده و سریعاً با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن پزشک سعی کنید خونسرد باشید و با یک اسفنج مرطوب به آب ولرم کودکتان را تن شویه نمایید .

حین وقوع تشنج با تب نگران نباشید!

تشنج ناشی از تب کوتاه مدت و یکبار در روز، معمولا خودبخود محدود می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. اما اگر حمله تب و تشنج در این موارد که طولانی مدت بوده و بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد و یا اگر کودک کمتر از یک سال باشد، آزمایش مایع نخاعی برای بررسی وجود عفونت داخل مغزی (مننژیت) ضروری است.

8

همچنین اگر در فامیل درجه اول کودک مبتلا به تشنج ناشی از تب سابقه این مورد وجود دارد و یا اگر کودک تأخیر در تکامل کودک وجود دارد و یا  تأخیر تکلم دارد بررسی بیشتر ازجمله نوار مغز لازم است.

روش درمان و پیشگیری تشنج با تب چیست؟

برای جلوگیری از بروز تب و تشنج، در زمان بیماری تب‌دار از دیازپام خوراکی استفاده نمایید. قرص دیازپام بمدت دو روز از زمان شروع تب استفاده می شود.اگر پزشک اعصاب کودکان صلاح بداند، با مصرف روزانه داروهای فنوباربیتال و سدیم والپروآت نیز، بروز مجدد کاهش می‌یابد.

 11

آیا در آینده کودک مبتلا به تشنج با تب خطراتی وجود دارد؟

خطر اختلال رشدی یا اشکال در هوش کودک در کودکانی مبتلا به تشنج ناشی از تب بیش از همسالان آنها نیست. اکثریت کودکانی که این بیماری را دارند، در آینده هیچ مشکلی پیدا نمی‌کنند و تنها ۱ تا دو درصد ممکن است در آینده مبتلا به اختلال تشنج صرعی شوند.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار