رشته نوروماسکولار

ابتدا یک داستان جالب و شنیدنی از خودم بگویم:

وقتی دوره فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به پایان رساندم، برنده جایزه بورس انجمن اعصاب کودکان ژاپن شدم و با هزینه دولت ژاپن به مرکز ملی مغز و اعصاب ژاپن واقع در شهر توکیو رفتم تا در زمینه رشته نوروماسکولار یا رشته عصبی عضلانی آموزش ببینم. وقتی بعد از آموزش در شهر توکیو به ایران برگشتم مدرک دوره ای که در ژاپن گذرانده بودم را به مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت بردم تا مورد ارزشیابی قرار بگیرد. جالب بود که خانم مسئول ارزشیابی مدارک خارج از کشور به مدت سه ماه حتی از شروع مراحل ارزیابی مدرک بنده خودداری نموده و مکرر بدون دلیل موجهی تکرار می کرد که مدرک فلوشیپ شما قابل ارزیابی نیست. بعد از سه ماه پیگیری و ارائه مستندات معتبر بودن مدرک و محل تحصیل، خانم مسوول که از ذکر نام ایشان به دلیل اخلاقی معذورم حاضر شد که مدرک بنده را ارزیابی نماید ولیکن به من گفت ما این رشته را در ایران نداریم و ابتدا باید مراحل استعلام مدرک از ژاپن انجام بشود و سپس کمسیون ویژه ارزیابی تشکیل و درباره مدرک شما تصمیم گیری شود. جالب اینکه استعلام مدرک به مدت ۶ ماه، تشکیل کمیسیون ۳ ماه و نتیجه ارزیابی هم به مدت ۹ ماه طول کشید. خلاصه اینکه بعد از حدود دو سال و پیگیری های مکرر و تأیید تمام مراحل فوق مدرک بنده بعنوان اولین فلوشیپ نوروماسکولار کودکان ثبت و تأیید شد.

2j

حیطه فعالیت رشته نوروماسکولار چیست؟

هرگونه اختلال و بیماری در مسیر یک واحد حرکتی شامل رشته های عصبی حرکتی که از مغز و نخاع شروع می شوند و محلی که این رشته های عصبی به عضلات بدن می رسند و خود عضلات بدن، در حیطه فلوشیپ نوروماسکولار می باشند.

در رشته نوروماسکولار چه بیماریهایی تشخیص داده می شود؟

اختلالات مربوط به رشته های عصبی مانند بیماری گیلن باره و بیماری اِس اِم اِی همچنین اشکال در محل اتصال رشته های عصبی به عضلات مانند بیماری میاستنی گراویس توسط فلوشیپ نوروماسکولار تشخیص داده می شود.

دسته گسترده بیماریهای ارثی و اکتسابی عضلات بدن مانند دیستروفی عضلانی، بیماریهای التهابی عضلانی و انواع بیماریهای متابولیک عضلانی نیز باید تحت نظر فلوشیپ نوروماسکولار تشخیص داده شوند.

دکتر بخشنده

ابزارهای لازم برای فعالیت در رشته نوروماسکولار را می دانید؟

فلوشیپ نوروماسکولار بعد از اخذ شرح حال بیماری و معاینه دقیق بیمار نیاز دارد تا میزان سطح آزمایشگاهی آنزیمهای عضلانی را بداند. سپس از الکترومیوگرافی (نوار عصب-عضله) برای تشخیص محل اصلی بیماری (رشته های عصبی حرکتی یا عضلات) استفاده می کند. در نهایت برای تشخیص قطعی بیماریهایی که منشأ آنها عضلات بدن هستند، بیوپسی عضله انجام می دهد و با مشاهده پاتولوژی عضله تشخیص قطعی را گزارش می نماید.

اگر کودک عزیزتان نیاز به ویزیت توسط متخصص  نوروماسکولار دارد، لازم است به کجا مراجعه نمایید؟

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن با آموزش مهارت های لازم در بهترین مرکز بیماری های عصبی عضلانی کشور ژاپن، توانایی انجام نوار عصب-عضله و بیوپسی عضله را دارد.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار