بی قراری پا

داستان یک بیمار:
در روزهای اول ماه رمضان سال نود و پنج و در گرمای خردادماه در کلینیک بودم درحالیکه گرسنگی و تشنگی روزه بر من غلبه کرده بود.بیش از سی کودک بیمار نیز مراجعه کرده بودند. در بین این بیماران داستان یک پسر پنج ساله جالب است.

بی قراری پا - دکتر محمدکاظم بخشنده

ماجرا از این قرار است که مادر پسر از بی قراری پای او شکایت داشت و اینکه اصلاً خواب راحت ندارد. پسر داستان ما از حدود دو سالگی حین نشستن یا خوابیدن بی قراری پا داشت و در مراجعات متعددی که به مراکز درمانی دیگر داشت با تشخیص تیک عصبی تحت درمان داروهای متعددی قرار گرفته بود ولی بی قراری پای پسر بدتر و بدتر شده است.
بی قراری پا چیست و چه علایمی دارد؟
دو تا پنج درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند که  در بزرگسالان بیشتر از کودکان شایع می باشد. در این بیماری، کودک یک حس بدی در پاهای خود دارد و با حرکت دادن پی در پی پاهای خود احساس بهتری پیدا می کند.
بی قراری پا در چه هنگامی از شبانه روز بیشتر اتفاق می افتد؟
کودکان معمولاً بیشتر در ساعات پایانی روز و نیز حین خواب بی قراری پا دارند. والدین اینگونه کودکان از بدخوابیدن کودک خود بسیار شکایت دارند و اینکه در خواب حرکات زیادی دارند.

2

آیا کودک مبتلا به بی قراری پا یک کودک بیش فعال است؟
بی قراری پا با بیش فعالی فرق دارد و این دو بیماری جداگانه و متفاوت هستند ولی بسیاری از کودکان مبتلا به این بیماری همزمان به بیش فعالی هم مبتلا می باشند.
بیماری بی قراری پا تا چه اندازه زمینه ارثی و فامیلی دارد؟
بیش از یک سوم از کودکانی که این بیماری را دارند، در بستگان درجه یک خود نیز سابقه این بیماری را دارند.
اگر کودک ما به بی قراری پا گرفتار است چه باید کرد؟
در صورتی که فرزند عزیزتان به این بیماری مبتلا است، لازم است به فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مراجعه نمایید تا با شنیدن شرح حال کودک و معاینه بالینی او تشخیص دقیق انجام شده و درمان با داروی مناسب شروع شود.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار