تکلم کودک

تکلم کودکان چگونه شکل می گیرد؟

تکلم کودکان به تدریج از حدود یک سالگی آغاز می شود. بعد از یکسال از شنیدن کلمات دیگران، تکلم کودکان اغلب در ۱۲ تا ۱۵ ماهگی با گفتن یک یا دو کلمه با معنی شروع شده و در ۱۸ تا ۲۴ ماهگی ساختارهای دستوری را در صحبت به کار می‌گیرند و از ۲۴ ماهگی به بعد جمله های دو کلمه ای می گویند.

44444444444444444

عوامل موثر در رشد طبیعی تکلم کودکان چه هستند؟

شنوایی طبیعی، دستگاه سالم عضلات صورت و حنجره، حافظه شنوایی، هوش کافی، نداشتن بیماری مزمن، عدم وجود ضایعات عصبی و برخورداری از تعادل عاطفی مهمترین عوامل در رشد طبیعی تکلم کودکان هستند.

تکلم کودکان دختر سریع تر از پسران است و دختران به طور متوسط کمی پیش از پسران سخن گفتن را آغاز می کنند.

رشد تکلم کودکان، رابطه ی مستقیمی با میزان هوش وی دارد. مطالعات انجام شده ، رشد سریع تر تکلم و خزانه ی غنی واژگان را در کودکان تیزهوش نشان داده اند.

55555555555555555555555555

بین میزان رشد تکلم کودکان که با بزرگسالان معاشر هستند و آنان که بیشترین ارتباط را با همسالان خود دارند، تفاوت دیده می شود.  کودکانی که با بزرگسالان معاشرند ، نسبت به گروه دیگر، از نظر رشد کلامی پیشرفته ترند و این پیشرفت را هم در تعداد واژگان و هم در ساختار کلامی خود نشان می دهند.

والدین برای تقویت تکلم کودکان چه باید بکنند؟

کیفیت ارتباط های والدین با کودک ، میزان وقتی که به وی اختصاص می دهند و نوع سرگرمی هایی که خانواده برای صرف اوقات فراغت خود دارد نیز در رشد تکلم کودکان موثر است.

paid-childcare

وجود محبت در روابط والدین و کودک، پذیرش و امنیت، روابط سالم خانوادگی، ارائه آزادی به کودک و تشویق او به انجام فعالیت هایی در خور استعداد، عدم ایجاد فشار برای یادگیری و انتظار پیشرفت متناسب با سن و استعداد، انظباط و نظم و ترتیب پایدار، وقت کافی، امکانات مناسب، تشویق به ابراز احساسات و عقاید شخصی، محیط شوق برانگیز و تجربه های غنی و معیارها و عادت های سخن گفتن خوب در خانه جزو تقویت کنندگان تکلم کودکان هستند.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار