لرزش دست کودکان

لرزش دست کودکان چیست؟

لرزش دست یا رعشه حرکات ریتمیک دست است که به صورت عقب و جلو رفتن رخ می دهد.

child-with-disability

لرزش دست در انسان از جمله مشکلاتی است که ممکن است انسان را در هر سنی گرفتار کند، ولی در افراد میانسال و مسن تر شایع تر است.

انواع علل لرزش دست کودکان را می دانید؟
معمولا منشأ لرزش دست با سیستم عصبی در ارتباط است و علل مختلفی دارد.
لرزش دست می‌تواند در اثر بیماری‌های عمومی مثل سوء تغذیه یا ضعف عمومی باشد یا در اثر مشکلات غددی مثل پرکاری تیروئید رخ دهد که لرزش و تعریق دست‌ها از علائم آن است.
همچنین لرزش دست می‌تواند جنبه خانوادگی داشته باشد که این نوع لرزش در سنین پایین‌تر شروع شده و در شرایط خستگی و استرس بیشتر می‌شود. این افراد معمولا زمانی که چیزی دست می گیرند لرزش دست بیشتر می شود و این لرزش نسبتا ریز با حرکات دامنه ای خیلی کوچک است که با حالاتی شبیه عصبانیت، خستگی، شب بیداری و مصرف مواد کافئین دار این لرزش دست معمولا بیشتر می شود.

iStock_000004102984XSmall

مصرف موادمخدر و ترکیبات آمفتامین و داروهای روان ‌گردان و استفاده بی ‌رویه داروهای اعصاب که به طور خود درمانی صورت می‌گیرد هم می‌ تواند لرزش دست ایجاد بکند.

آلودگی هوا، مسمومیت با فلزات سنگین از جمله سرب و کبالت نیز می‌تواند موجب لرزش دست در سنین پایین‌تر شود.

چه موقعی باید لرزش دست کودکان را جدی گرفت؟

در مواردی که لرزش دست در سنین پایین‌تر شروع شود یا با علائم دیگری همراه باشد، یا در طول زمان بیشتر شده و در واقع پیشرفت کند، باید جدی گرفته شود.
بیماری‌های تحلیل برنده مغز مثل در بیماری‌های ارثی یا اکتسابی مانند ام اس یا بیماری‌های مخچه‌ای یا پارکینسون این نوع لرزش دست دیده می‌شود. نوعی از لرزش دست که هم درمیانسالی و هم کهنسالی دیده می‌شود انواع بیماری پارکینسون است که این بیماری به علت کم شدن رنگدانه‌های غدد قاعده‌ای مغز می‌باشد و همراه با کندی حرکات بدن، سفتی و خشکی اندام‌ها بوده و به لحاظ ماهیت پیشرونده آن باید تحت درمان فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان قرار بگیرد.