بیوپسی عضله کودکان

داستان یک بیمار: یک روز گرم تابستان در درمانگاه نوروماسکولار بیمارستان پدر و مادری اهل شهرکرد همراه با دختر هشت ساله خود به من مراجعه نمودند. پدر از بیماری دخترش صحبت کرد که از ابتدا نتوانسته است راه برود. در مراجعات متعددی که والدین به چند بیمارستان در شهر تهران داشتند تشخیص های مختلفی برای دختر کوچک داستان ما مطرح شده بود. اما در یکی از مراکزی که بیمار تحت معاینه قرار گرفته بود، توصیه شد تا برای تشخیص بیماری بیوپسی عضله کودکان انجام شود. پدر بیمار ذکر می کند که پزشک متخصص ایشان را جهت بیوپسی عضله به یک بیمارستان خصوصی ارجاع می کند و در این بیمارستان خصوصی مبلغ دو میلیون تومان برای انجام بیوپسی عضله کودکان درخواست می کنند که والدین توانایی پرداخت این مبلغ را نداشتند و به این دلیل تا سه سال بعد یعنی تابستان امسال(۱۳۹۵) نتوانستند تشخیص قطعی دختر خود را بدانند.

hqdefault

آیا در مراکز معتبر کشورهای پیشرفته دنیا بیوپسی عضله کودکان با حمایت بیمه دولتی در دسترس می باشد؟

بنده به مدت یکسال در معتبرترین مرکز تشخیص بیماریهای عضلانی ژاپن واقع در شهر توکیو برای تشخیص بیماریهای عضلانی  آموزش دیده ام. این مرکز به شهادت دانشمندان صاحبنظر در بعضی زمینه های تحقیقاتی بیماریهای عضلانی در دنیا رتبه اول و در بیشتر موارد رتبه دوم یا سوم را دارا می باشد. آنچه که بسیار جالب توجه است اینکه این مرکز بمنظور تشخیص بیماریهای عضلانی کودکان و بزرگسالان هزینه ای از بیماران دریافت نمی کند و حتی پیشرفته ترین روشهای بررسی ژنتیک مانند سکانس NGS نیز بدون دریافت کمترین هزینه ای انجام می شود.

چگونه می توان بیوپسی عضله کودکان را با هزینه کم انجام داد؟

بیوپسی عضله برای تشخیص قطعی انواع بیماریهای عضلانی شامل میوپاتی ارثی، میوپاتی متابولیک و میوپاتی التهابی لازم است. در مراحل انجام بیوپسی عضله، نمونه برداری از عضله، مراحل آماده سازی بافت عضله، رنگ آمیزی لام حامل بافت عضله و در نهایت بررسی لامهای رنگ آمیزی شده زیر میکروسکوپ باید با دقت و ظرافت خاصی صورت پذیرد. وقتی بتوان کلیه مراحل فوق را در یک مرکز بیمارستانی دانشگاهی طراحی، برنامه ریزی و انجام داد، آنگاه بیوپسی عضله ارزان محقق خواهد شد.

image1-1030x461.jpgdr

در کشور عزیزمان ایران، کجا نمونه برداری تشخیصی عضله با هزینه دولتی انجام می گیرد؟

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان و فلوشیپ نوروماسکولار از ژاپن مراحل مختلف بیوپسی عضله کودکان را راه اندازی نموده است.

دکتر محمدکاظم بخشنده فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان فلوشیپ نوروماسکولار